Wersja responsywna kontra strona mobilna

wersja responsywna strony

Gwałtowny rozwój urządzeń mobilnych takich jak telefony i tablety spowodował to, że używamy ich coraz częściej zamiast standardowego komputera. Urządzenia, które kiedyś służyły jedynie do rozmowy, są już tak naprawdę mini wersją komputera. Ich coraz lepsze parametry powodują, że sięgamy po nie w drodze, sprawdzając informacje w sieci.

Jak niemiłe zaskoczenie spotyka użytkowników urządzeń mobilnych w momencie wejścia na stronę i zobaczenia jedynie wersji desktopowej, która tak naprawdę nie nadaje się do oglądania na małym ekranie. Można ją oczywiście powiększyć i przesuwać w prawo i lewo, ale czy jest to wygodne?

Jeżeli ktoś naprawdę nie potrzebuje informacji z naszej strony, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że bardzo szybko ją opuści – a czy powróci on do niej w domu na komputerze stacjonarnym? Szczerze mówiąc wątpię, bo czy będzie w ogóle o niej pamiętał?

Tak więc aby zapobiec czarnemu scenariuszowi,  jaki został przedstawiony na wstępie, specjalnie dla użytkowników urządzeń mobilnych należy przygotować wersję naszej strony dedykowaną urządzeniom, z których korzystają.

No dobrze, ale co wybrać? Wersję responsywną czy stronę mobilną?

Zacznijmy od tego, że obie wersje wykluczają się – nie można mieć wersji responsywnej i strony mobilnej jednocześnie. No dobrze – można mieć, ale użytkownik i tak zobaczy tylko jedną z powyższych opcji.

Wersja responsywna (potocznie nazywana RWD) jest to tak naprawdę nasza strona widoczna na urządzeniach mobilnych z przystosowanymi elementami pod małe ekrany. Przykładowo posiadając standardową stronę na której widnieje Slider na całą szerokość ekranu oraz dwie kolumny pod nim: jedną na 30% szerokości, drugą na 70% szerokości ekranu, to w wersji mobilnej wszystkie te elementy będą ułożone na całą szerokość ekranu. Ewentualnie zostanie ukryty Slider, który na telefonach może być mało efektowny. Nie zapominajmy, że ponad wszystko na urządzeniach mobilnych liczy się wygoda, dlatego lepiej zrezygnować z niektórych bajerów, jakie dostarcza nasza strona, żeby była bardziej przyjazna dla potencjalnego Klienta.

Strona mobilna natomiast to całkowicie osobny byt, ponieważ zbudowana jest na osobnych plikach z inną ścieżką dostępu do niej dla użytkownika Internetu.

Strony mobilne są dostępne przeważnie pod adresami typu: m.domena.pl, domena.pl/mobile.

Można powiedzieć, że strony mobilne miały swoją popularność jakiś czas temu. Wtedy smartfony były słabsze od tych, które producenci oferują nam dzisiaj, a także – co najważniejsze – Internet mobilny oraz jego limity nie pozwalały na szybkie załadowanie się strony, a co za tym idzie odstraszały użytkowników. Tak więc nasza piękna strona z wieloma efektami nie nadawała się do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, trzeba było przygotować jej uboższą wersję, która przede wszystkim w szybki sposób mogła załadować się na smartfonach czy tabletach.

Główną wadą strony mobilnej jest przeważnie to, że ma ona osobny CMS, przez co musimy uzupełniać i aktualizować dane naszych stron w dwóch osobnych miejscach.

Podsumowując porównajmy wady i zalety obu rozwiązań:

RWD Wersja mobilna

Zalety

– dostosowanie do wielu urządzeń

– jeden system CMS do zarządzania stroną

– zachowanie jednego adresu URL, pozwala uniknąć problemu z SEO i kopiami treści

 

– szybkie ładowanie ze względu na ograniczoną ilość elementów na stronie

Wady

– dłuższe ładowanie przez elementy występujące na stronie, które są przystosowane do wersji desktopowej – dwa systemy CMS (nie zawsze), więc aktualizowanie i dodawanie treści wymaga zmian w dwóch miejscach

– kopie treści i adresy url

 

Jeżeli masz wątpliwości, która wersja będzie dla Ciebie korzystniejsza prześlij nam adres swojej strony, a doradzimy rozwiązanie. :)

Wersja responsywna kontra strona mobilna
5 (100%) 1 vote

clearsense

Autor: clearsense

Agencja Interaktywna ClearSense - specjaliści od Marketingu Zintegrowanego w sieci. Czytaj naszego bloga i bądź zawsze na bieżąco w branży e-marketingu, SEO, SEM, reklamy w Google oraz nowych technologii.

Podziel się

7 komentarzy

  1. Zalety i wady to tak troszkę po macoszemu potraktowane. Dopiszcie jeszcze po której stronie koszty są większe i czemu :P

    Post a Reply
  2. Mobilność to dziś standard, tym bardziej że Google zapowiedziało wprowadzenie jednego indeksu mobilnego dla wyszukiwarki i urządzeń mobilnych :)

    Post a Reply
  3. Odnośnie wad wersji mobilnej i RWD to nie trzeba dodawać treści do obu wersji strony. Na wordpressa i joomle są dodatki, które to usprawniają.

    Post a Reply
  4. Sądzę, że równie istotnym czynnikiem wyboru strony przystosowanej do urządzeń mobilnych jest jej koszt. Mniejsze firmy chętniej wdrożą stronę mobilną, bo zwyczajnie będzie to dla nich korzystne finansowo. Takie firmy też mogą pozwolić sobie na to, aby dbać o treści na dwóch oddzielnych stronach – desktopowej i mobilnej. To z kolei nasuwa myśl, że większe firmy powinny skorzystać z droższego rozwiązania jakim jest strona responsywna, chociażby z tego powodu, że nie będą musieli aktualizować dwóch wersji strony, co przy dużej, dynamicznej firmie byłoby problematyczne. Teraz dochodzi jeszcze jeden bardzo ważny czynnik na który muszą zwrócić uwagę – która stroma będzie lepiej postrzegana przez Google.

    Post a Reply
  5. Jak dobrze, że firma która robiła mi stronę namówiła mnie na RWD:) Strasznie szybko wzrosła liczba użytkowników przeglądających strony na urządzeniach mobinych. Pamiętam, że nie tak dawno sam korzystałem tylko z laptopa a teraz niemal z niego zrezygnowałem i prawie wszystko robię przez smartfona.

    Post a Reply
  6. Jedynym sensownym rozwiązaniem, biorąc pod uwagę oczywiście algorytm jest zrobienie strony RWD :)

    Post a Reply
  7. Niestety w przypadku niektórych stron przerobienie na RWD to praktycznie konieczność postawienia innego serwisu. Banki są tu dobrym przykładem.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks