Czy skuteczny tekst SEO musi być długi?

Czy skuteczny tekst SEO musi być długi

Odpowiedź na to pytanie tylko pozornie jest prosta. Temat content marketingu i dobrych treści na stronę powraca na naszym blogu nieustannie, wielokrotnie też wspominaliśmy o tym, że teksty powinny być długie, jeśli mają działać i wpływać na widoczność naszej strony w Google. Ale co to właściwie znaczy? Czy długie teksty wystarczą, by zapewnić nam wymarzone wysokie pozycje?

 

Długi czyli jaki?

Nie ma żadnych wątpliwości, że długie teksty to czynnik niezwykle ważny. Większa ilość tekstu jest związana z dobrymi wynikami – strona, która nie oferuje odwiedzającym ją internautom oraz robotom wyszukiwarki wiele więcej ponad dane kontaktowe i wymienioną w podpunktach ofertę ma naprawdę małe szanse na przebicie się w SERP, nie mówiąc już o spektakularnych sukcesach. Nie oznacza to jednak, że dłuższy tekst zawsze wygra z krótszym. Wiadomo nie od dziś, że algorytm Google staje się coraz mądrzejszy (nie waham się użyć tego słowa!), co sprawia, że SEO to szereg skomplikowanych działań i nie ma tutaj cudownych recept, bo każdy przypadek jest inny.

 

Zawiedzie się więc ten, kto liczył na to, że wystarczy umieścić na stronie kilka przypadkowych, co prawda luźno związanych z ofertą, ale za to długich na 10 tysięcy znaków artykułów, by trafić z dziesiątej na pierwszą stronę wyników wyszukiwania. Nie ma też co liczyć na to, że istnieje jakiś niezawodny wzór, który pozwoli wyliczyć niezbędną liczbę znaków, jakiej potrzebuje nasz serwis, by osiągnąć wysokie pozycje. Czy w takim razie skazani jesteśmy na błądzenie po omacku? Czy nie ma żadnych wskazówek, które pomogą nam stworzyć tekst długi na tyle, by był skuteczny? Oczywiście, że są!

 

Ani Google, ani czytelnik nie zachwyci się tekstem, w którym długość nie jest poparta jakością

Skuteczny tekst to taki, w którym długość idzie w parze z jakością. Przede wszystkim nasza treść powinna być wyczerpująca, nie pobieżna. Znaczy to, że powinna być wartościowa merytorycznie i zawierać w sobie tak wiele istotnych zagadnień związanych z głównym tematem, jak to możliwe. Można napisać długi tekst o niczym (niestety w sieci umieszczonych jest bardzo wiele materiałów, które przypominają nam o tym codziennie), ale jeśli chcemy stworzyć naprawdę dobry tekst – musi on odpowiadać na konkretne potrzeby i pytania czytelnika w sposób maksymalnie wyczerpujący. Jeśli jako klient, będę szukać w sieci informacji o wybielaniu zębów, na pewno nie wybiorę strony, która tylko informuje, że taka usługa jest dostępna, nie wybiorę również takiej, na której w wielu (niepotrzebnych) słowach opisane jest tylko, że wybielanie pozwala uzyskać piękniejszy uśmiech i większą pewność siebie. Wybiorę za to stronę, która oprócz tych oczywistych informacji, powie mi również jakie są dostępne metody wybielania zębów, na czym każda z nich polega, jakie są wskazania, jakie przeciwwskazania, itd.

 

Czy skuteczny tekst SEO musi być długi

źródło https://mocak.pl/artist/176/miedzy

Kolejną ważną cechą skutecznego tekstu jest jego obszerność, ale nie w rozumieniu długości a zasięgu tematycznego. To cecha, która najbardziej idzie w parze z długością. Dlaczego? Ponieważ tekst obszerny tematycznie oprócz głównego tematu porusza także inne, powiązane z nim zagadnienia, a na to potrzebuje oczywiście odpowiednio większej liczby słów. Tekst obszerny tematycznie wykorzystuje frazy pokrewne do wiodącej, umieszczając główne zagadnienie w szerszym kontekście. Trzymając się przykładu z wybielaniem zębów – z obszernego tematycznie tekstu dowiem się także czegoś o tym, czym jest np. „biała dieta”.

Tworząc nasze teksty nie zapominajmy nigdy, by nie tracić z pola widzenia naszego głównego tematu, a tym samym – najważniejszej dla danego tekstu frazy. Bynajmniej, nie chodzi o keywordstuffing i powtarzanie jej w każdym akapicie, ale ta najważniejsza fraza powinna się pojawiać w naszym tekście kilkukrotnie, w różnych formach i odmianach (nie zapominajmy nigdy o mianowniku liczby pojedynczej lub mnogiej – w zależności od tego, która liczba jest dla naszej frazy bardziej naturalna). Taka fraza powinna się też bez wątpienia pojawić w tytule naszego tekstu oraz w zestawie metadanych.

 

Przy pisaniu długich tekstów nie można zapomnieć o używaniu śródtytułów – podzielenie tekstu na mniejsze fragmenty sprawi, że będzie on bardziej czytelny i przejrzysty, bo ogromny blok tekstu może po prostu zniechęcić do czytania. Podobną funkcję mogą też pełnić grafiki – dzięki nim nasz długi tekst będzie znacznie lepiej prezentował się na stronie.

 

Pamiętaj, dla kogo tworzysz teksty

Od czasu aktualizacji Koliber, Google dostarcza swoim użytkownikom nie wyniki, które zawierają największe nasycenie wpisaną przez internautę frazą, ale odpowiedzi na zadane pytanie – nawet jeśli wprost nie zostało ono wpisane w okienko wyszukiwarki. Algorytm stara się interpretować nie tylko kontekst wyszukiwanej frazy, ale także intencje użytkownika. Teksty, które są obszerne i wyczerpujące najlepiej sprostają temu zadaniu – bez względu na to, czy mówimy o opisach umieszczonych na stronie firmowej, wpisach na blog czy artykułach marketingowych.

 

Zawsze należy pamiętać jednak o tym, że to właśnie odbiorca treści, nasz potencjalny klient, jest tutaj kluczową postacią. Nie stawiajmy wartości na głowie – nie twórzmy treści dla wyszukiwarki, by zyskać odbiorców. Twórzmy teksty dla odbiorców, a zyskamy większy zasięg i lepsze wyniki – to najbardziej podstawowa zasada dobrego content marketingu.

 

Podsumowując, można śmiało powiedzieć, że długość tekstu to skutek uboczny tworzenia wysokiej jakości treści. Wyczerpujące podejście do tematu, odpowiadanie na możliwie największą liczbę pytań, jaką mogą mieć nasi czytelnicy, wymaga zazwyczaj wielu słów. Napisanie długiego tekstu wymaga czasu – sprawmy zatem żeby nie był to czas zmarnowany.

Czy skuteczny tekst SEO musi być długi?
5 (100%) 1 vote

Autor: Aleksandra Kowalczyk

Tematami SEO copywritingu i content marketingu w różnych jego formach zajmuje się w CS Group Polska S.A. od 2012 roku. Team Leader Zespołu Copywriting.

Podziel się

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks