Czas copywriterów – część 1

Czas copywriterów – część 1
5 (100%) 2 votes

Branża SEO w ostatnich 3 latach uległa bardzo poważnym zmianom. Budowanie wartości strony dla wyszukiwarki internetowej jest teraz bardzo złożonym procesem. Możliwość zaistnienia w Internecie nie zależy już jedynie od technicznej strony całego procesu optymalizacji oraz umiejętnego użycia, często sztucznych i pozbawionych logiki, bo tworzonych pod wybrane frazy kluczowe tekstów. Dziś nastał prawdziwy czas copywriterów, od których umiejętności w dużej mierze zależy skuteczność prowadzonych działań.

copywriting

Do tej pory na naszym blogu skupialiśmy się głównie na technicznym aspekcie tekstów pisanych na potrzeby SEO. O tym, jak ważne jest umiejętne używanie interesujących nas fraz kluczowych, unikanie kopii tekstów, które elementy tekstu są najważniejsze, czy dlaczego tak ważne jest dodawanie fraz w nagłówkach i w metadanych pisaliśmy już niejednokrotnie. Dziś skupimy się na zupełnie innym elemencie, to znaczy na dostosowywaniu tekstów do potrzeb użytkowników stron internetowych, czyli do potrzeb czytelników.

Pisanie dobrych tekstów na stronę internetową jest sztuką

W dzisiejszym wpisie skupimy się na podstawowym zadaniu SEO copywritera, tzn. na pisaniu tekstów na strony internetowe. Od razu warto zaznaczyć, że teksty tworzone z myślą o użytkownikach stron WWW mogą być jednocześnie tekstami, które będą napisane  zgodnie z wymogami procesu optymalizacji, czyli będą wartościowe dla wujka Google. Dobry copywriter powinien potrafić obie te potrzeby ze sobą połączyć.

Najważniejszym elementem jest dobre dostosowanie zawartości tekstu do tematyki danej zakładki na stronie. W tej chwili jest to nie tylko istotne dla internauty, który poszukuje w sieci wyczerpujących informacji o interesującym go temacie, ale również dla samej wyszukiwarki, która indeksując teksty nie patrzy już jedynie na konkretne frazy, tylko na to, czy oprócz nich w tekście znajdują się również hasła z tą frazą powiązane.

Jak powinien wyglądać tekst na stronie

Szkoląc nowych copywriterów najczęściej za przykład podaję stronę wymyślonej kliniki stomatologicznej. Tego typu domeny, ze względu na specyfikę branży, mają bowiem często w miarę prosty układ. Zadanie copywritera polega na napisaniu ogólnych tekstów, które będą przedstawiały działalność danej kliniki na stronie głównej oraz w zakładach „O firmie” i „Oferta”, tekstów dokładnie opisujących poszczególne zabiegi lub ich grupy na zakładkach ofertowych oraz na umiejętnym wykonaniu linkowania pomiędzy zakładkami.

W idealnej sytuacji wyczerpujący tekst powstaje na podstawie otrzymanych od klienta materiałów, jednak najczęściej copywriter przed rozpoczęciem pracy musi najpierw dokonać odpowiedniego researchu. Tekst zawarty na stronie powinien być atrakcyjny dla czytelnika. Nie może posiadać żadnych literówek, błędów stylistycznych, o błędach ortograficznych już nie wspominając.  Musi mieć jasny układ, mieć swój tytuł (np. „Stomatologia estetyczna”) oraz śródtytuły (w tym przykładzie np. „Wybielanie zębów”, „Licówki porcelanowe”, „Korony protetyczne”), które będą porządkowały tekst i dzieliły go na odpowiednie sekcje tematyczne.

Autor: Bartłomiej Chojnacki

Team leader zespołu copywriting CSGroup

Podziel się

3 komentarze

  1. Myślę, że rewolucja w świecie Copywriterów jest dopiero przed nami. Głównym powodem dla którego musi się ona dokonać jest fakt, że kilka lat do tyłu poszła w świat fama, że Copywriterem może zostać każdy niezależnie od wykształcenia, umiejętności posługiwania się językiem polskim czy znajomości zasad ortografii, bo przecież jeśli zapiszemy jakieś słowo błędnie to zostanie podkreślone na czerwono :)…

    Jako że kilka lat do tyłu jakoś niespecjalnie liczyła się merytoryka tekstów do branży Copy dołączyło sporo osób, które postanowiły sobie dorobić (lub zarobić) nie wychodząc z domu, w czasie częstych podróży lub będąc na zwolnieniu lekarskim. W ten o to sposób, polskie grono Copywriterów nasyciło się dość mocno ludźmi, którzy zajęli się pisaniem z przypadku, a nie powołania.

    Skutki „zapchania” branży nieprofesjonalistami odczuwamy dzisiaj – w czasach gdy tekst optymalizacyjny musi być profesjonalny, a nie uniwersalny, który można podpiąć pod każdą branżę. Znalezienie Copywritera znającego swój fach i ciągle podnoszącego umiejętności oraz kwalifikacje jest nie lada wyzwaniem, w związku z czym po długich i bezskutecznych poszukiwaniach coraz częściej podejmowana jest decyzja o zatrudnianiu absolwenta filologii polskiej lub kogoś z tzw. „lekkim piórem”, a następnie przeszkolenie go od zupełnych podstaw w zawodzie.

    PS. Jeśli zobaczycie taką próbkę tekstu opty, podziękujcie kandydatowi od razu (napisanie tego zajęło mi minutę, a można podpiąć praktycznie pod każdą jedną branżę :)):
    „Jesteśmy firmą z wieloletnim doświadczeniem w branży X. Od lat dostarczamy naszym klientom najwyższej jakości usługi/produkty, co potwierdzają pozytywne opinie, które można znaleźć na nasz temat. Serdecznie polecamy wizytę/zakupy w naszej firmie, gdyż nasze doświadczenie oraz pasja gwarantują pełne zadowolenie i gwarancję dobrze wydanych pieniedzy.”

    Post a Reply
  2. Weszłam tu żeby zasięgnąć kilku cennych rad, za co dzięki. Korzystałam z usług copywriter i się bardzo zawiodłam. może i to miało jakąś wartość dla google do wypozycjonowania strony ale dla mojej działalności już nie. fakty zostały tak przeinaczone że osoba czytająca artykuł była w błędzie.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks