Jak zbudować wiarygodność i ułatwić korzystanie ze sklepu?

Jak zbudować wiarygodność i ułatwić korzystanie ze sklepu?
5 (100%) 4 votes

sklep internetowy e commerce

Nawet najładniejsza strona nie osiągnie sukcesu, jeśli użytkownicy nie będą potrafili z niej korzystać i odnajdywać szukanych informacji. Projektowanie sklepów internetowych jest szczególnie trudnym zadaniem, gdyż trzeba pogodzić realizację celów marketingowych z realnymi potrzebami użytkowników.

1) Uwidocznij informacje kontaktowe

Potencjalni klienci, aby podjąć decyzję o dokonaniu zakupu w sklepie online, muszą przede wszystkim wierzyć w wiarygodność firmy. Jeśli będą mieli problem z odnalezieniem danych kontaktowych, może to być dla nich sygnał, że firma ma coś do ukrycia i nie jest godna zaufania. Dlatego bardzo istotne jest, aby te dane były pełne i łatwo dostępne. Potencjalny klient powinien wiedzieć, gdzie zadzwonić lub napisać, aby uzyskać odpowiednie informacje, gdzie znajduje się firma oraz skąd wysyłane są przesyłki. Numer telefonu, adres oraz adres email warto umieścić nie tylko na stronie kontaktu, ale również na poszczególnych stronach serwisu.

2) Dostarcz szczegółowych informacji o produktach

Użytkownik chce wiedzieć co kupuje, a w sklepie online nie ma możliwości dotknięcia czy obejrzenia fizycznego produktu. Należy więc udostępnić, jak najwięcej przydatnych informacji opatrzonych odpowiednimi zdjęciami lub filmikami o produktach. Zdjęcia powinny być wyraźne, szczegółowe i jeśli występuje taka potrzeba – przedstawiać różne ujęcia. W opisie produktu należy uwzględnić wszelkie istotne dane – cenę, rozmiary, wymiary, wagę, kolory, materiał wykonania, dostępność produktu itp.

3) Zastosuj odpowiednią kategoryzację

Użytkownicy nie dokonają zakupu w sklepie jeśli nie będą w stanie odnaleźć interesujących ich produktów. Odpowiednia kategoryzacja asortymentu ułatwi im to zadanie. Nazwa kategorii powinna być jednoznaczna i sugerować, jakie produkty się w niej znajdują. Należy stosować terminologię zrozumiałą dla większości użytkowników – nie każdy odwiedzający jest znawcą danej branży. Często kategoryzacja, która odpowiada potrzebom firmy czy jej strukturze, może być nielogiczna dla użytkowników – w takiej sytuacji będą oni mieli duże problemy z nawigacją po serwisie i znalezieniem produktów.

4) Zadbaj o widoczność i łatwość użycia koszyka

Jednym z najważniejszych elementów sklepu internetowego jest koszyk zakupowy. Użytkownik powinien mieć zawsze łatwy dostęp do skróconego opisu stanu procesu zakupowego. W tym celu warto na każdej stronie serwisu umieszczać informacje o tym, co się w danym momencie znajduje w koszyku, jaki będzie koszt całego zamówienia oraz umożliwić klientowi przejście do dokonania zakupu.

5) Ogranicz ilość danych wymaganych od użytkowników

Klienci bardzo często decydują się na zakupy online, aby zaoszczędzić czas – dlatego nie można zamęczać ich wypełnianiem długich formularzy. Warto umożliwić im opcję kupna bez rejestracji, a w formularzu rejestracyjnym wymagać informacji tylko niezbędnych do transakcji. Użytkownik powinien również wiedzieć, na jakim etapie procesu znajduje się w danej chwili. W tym celu można zastosować graficzny wskaźnik lub podać informacje o obecnym kroku i ilości wszystkich kroków w procesie.

6) Unikaj chaosu i przeładowania treścią

Wiele firm wpada w pułapkę promowania zbyt wielu produktów na raz, przez co strony główne sklepów wyglądają bardzo chaotycznie i są przeładowane treścią. Trudno w takim przypadku skupić wzrok i odnaleźć szukane informacje. Użytkownikom warto przedstawić tylko wybrane, najciekawsze oferty czy produkty i odpowiednio ograniczyć ilość elementów na jednej stronie. Tę zasadę warto stosować w całym serwisie, a szczególnie na stronach przedstawiających produkty.

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

1 komentarz

  1. Z mojego punktu widzenia to właśnie wiarygodność jest 1. czynnikiem, który odrzuca od zakupów w danym miejscu. Wiele e-commerców nie ma żadnych danych, nic co potwierdzało by fizyczność lokalizacji sklepu, towary są dziwnie tanie, a kupowanie wymaga zbyt długiego klikania i przechodzenia przez kolejne pod-pod-podstrony. Biorąc dodatkowo ostatnie historie związane z portalami, które w regulaminie – które user raczej nie zobaczy – zamieszczają info o konieczności zapłaty za korzystanie w tysiącach złotych, nic dziwnego, że zaufanie do e-commerce zmniejsza się.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks