Google Analytics: Jak wyliczana jest liczba użytkowników?

Google Analytics: Jak wyliczana jest liczba użytkowników?
5 (100%) 3 votes

bezpieczeństwo danych w Google

W raportach może być stosowana jedna z dwóch metod obliczania liczby użytkowników.

W skrócie

Z danych Użytkownicy i Aktywni użytkownicy możesz dowiedzieć się, ilu użytkowników wyświetlało Twoją witrynę/aplikację lub wchodziło z nią w interakcje.

Analytics stosuje dwie różne techniki obliczania użytkowników dla różnych rodzajów raportów.

W efekcie możesz zauważyć rozbieżności między danymi Użytkownicy występującymi w różnych raportach.

Informacje w tym artykule odnoszą się również do danych Aktywni użytkownicy.

Szczegółowo

Informacje ogólne

Aby szybko wyświetlić wszystkie dane, jakie pojawiają się w raportach, Analytics tworzy zestaw tabel z niepróbkowanymi, wstępnie zgromadzonymi danymi, które są przetwarzane codziennie (więcej informacji o tym procesie znajdziesz w sekcji Jak działa próbkowanie). Tabele te zawierają wszystkie dane potrzebne do tworzenia i zmian raportów, w tym zmian zakresu dat w raportach standardowych.

Przykład: gdy chcesz utworzyć raport, Analytics sprawdza wszystkie potrzebne dane we wspomnianych tabelach i korzysta z nich podczas tworzenia raportu. Jeśli zmienisz zakres dat z 1 sierpnia – 31 sierpnia na 1 sierpnia – 1 września, Analytics wyszuka poszczególne dane w tabeli ze wstępnie zgromadzonymi danymi dla 1 września i doda je do istniejącej sumy.

Ta metoda sprawdza się w przypadku większości rodzajów danych. Niektóre rodzaje danych, jak Odsłony czy Wyświetlenia ekranu, to proste liczniki dzienne, ale dane Użytkownicy są oparte o bardziej skomplikowane wyliczenia. Zamiast dodawania (lub odejmowania) liczb z tabel z wstępnie zgromadzonymi danymi, Analytics musi obliczać dane użytkowników dla każdego zakresu dat, który wybierzesz w raporcie.

Przykład: jeden użytkownik może odwiedzić witrynę 31 sierpnia i 1 września – wtedy Analytics policzy go jako jednego użytkownika w zakresie tych dwóch dni. Jeśli zmienisz zakres dat z 1 sierpnia – 31 sierpnia na 1 sierpnia – 1 września, Analytics nie może zwyczajnie dodać różnicy do wartości Użytkownicy w raportach, bo ta liczba jest wynikiem skomplikowanego działania, a nie tylko sumą częściową we wstępnie zsumowanych tabelach danych. Dane użytkowników muszą być obliczane w czasie rzeczywistym przy każdej zmianie w raportach.

Aby rozwiązać ten problem, Google Analytics stosuje dwie metody obliczania liczby użytkowników. Optymalna metoda jest wybierana w zależności od wyświetlanego raportu.

Metoda obliczania 1: Wstępnie obliczone dane

Ta metoda uwzględnia tylko liczbę sesji w danym zakresie dat i czas trwania każdej z nich (te dane są określane przez technologię urządzenia, np. przeglądarkę internetową, dlatego często w tym przypadku mówimy o czasie po stronie klienta). Wynik tych wyliczeń może zostać dodany do liczb z tabeli ze wstępnie zgromadzonymi danymi, dzięki czemu Analytics może szybko z niej skorzystać i dostarczyć dane do raportu, także w przypadku zmiany zakresu dat.

Tę metodę obliczania stosuje się tylko w raportach, w których jedynym wymiarem jest przedział czasowy, np. Data, Tydzień roku lub Miesiąc roku. Stosujemy ją tylko w raporcie Ogółem w sekcji Odbiorcy bez żadnych segmentów lub w raporcie niestandardowym, w którym jedynym wymiarem jest jeden ze wspomnianych wymiarów dat. Gdy wyświetlasz dane Użytkownicy według dowolnego wymiaru, który nie jest datą, Analytics używa drugiej tabeli, opisanej poniżej, aby obliczyć odpowiednie dane w czasie rzeczywistym.

Ta metoda pozwala szybko uzyskać niespróbkowane dane, ale ma kilka wad. Obliczenie opiera się na liczbie sesji i czasie po stronie klienta, więc jeśli ten czas jest nieprawidłowy, albo jeśli korzystasz z widoku raportów, który odfiltrowuje sesje danego użytkownika (a nie wszystkich użytkowników), uzyskane dane mogą być niespójne.

Aby wyeliminować potencjalne niespójności, możesz utworzyć raport niestandardowy z wymiarem innym niż data, który będzie jednakowy dla wszystkich sesji użytkowników (np. Przeglądarka, System operacyjny albo Urządzenie przenośne). W takiej sytuacji Analytics użyje innej metody obliczania, którą opisujemy poniżej.

Metoda obliczania 2: Dane obliczane w czasie rzeczywistym

Ta metoda obliczania opiera się na sposobie, w jaki gromadzisz i przechowujesz trwałe dane o ruchu. Istnieje wiele indywidualnych rozwiązań, ale najpopularniejszą opcją przypisywania i przechowywania tych danych są pliki cookie zarządzane przez przeglądarkę.

Ta metoda obliczania wymaga skomplikowanych obliczeń na dużych zbiorach danych, więc zawsze korzysta z bazowych tabel z danymi sesji, a nie z tabel ze wstępnie zgromadzonymi danymi. Przetwarzanie i dostarczanie danych Użytkownicy zajmuje w tej metodzie więcej czasu, bo wartości są obliczane w czasie rzeczywistym. W odróżnieniu od pierwszej metody Analytics nie może po prostu pobrać danych, które zostały już przetworzone i są przechowywane w tabelach ze wstępnie zgromadzonymi danymi. Obliczenia są wykonywane za każdym razem, gdy przesyłasz odpowiednie żądanie. Jeśli zostaną spełnione określone warunki, wyniki mogą być próbkowane. Aby mieć dostęp do niespróbkowanych raportów, potrzebujesz konta Google Analytics Premium.

Ta metoda jest używana w raportach niestandardowych i pozwala na obliczanie liczby użytkowników według dowolnego wymiaru, np. Przeglądarki, Miasta czy Źródła.

Dla niektórych wymiarów, takich jak Źródło lub Medium, ten sam unikalny użytkownik może znaleźć się w wielu grupach (np. jeśli w tym samym zakresie dat odwiedził witrynę zarówno z bezpłatnych, jak i płatnych wyników wyszukiwania). Dlatego gdy wyświetlasz dane Użytkownicy w takim wymiarze, suma wierszy nie powinna równać się sumie końcowej.

Źródło: https://support.google.com/analytics/answer/2992042?hl=pl

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks