Algorytmy w Google – jak to w ogóle działa?

Algorytmy w Google – jak to w ogóle działa?
4.75 (95%) 8 votes

Na pewno wiele razy zadawałeś pytania odnośnie wyszukiwarki i tego jak działają. Prawdopodobnie równie często słyszałeś o tajemniczych algorytmach w Google, o których wciąż się mówi. Wiesz zatem, że jest coś takiego jak algorytm i podobno jest ważny (albo ważne;)), ale co to tak naprawdę jest? Jak to działa? I czy to faktycznie jest takie ważne?

Na początku był chaos

W Internecie znajdują się miliardy zasobów, bez centralnego systemu danych. Kilkanaście lat temu, gdy powstała wyszukiwarka Google, jej twórcy przewidzieli to i postawili sobie za cel skatalogowanie (zindeksowanie) tych wszystkich zasobów. Jest to możliwie dzięki kilku ważnym procesom:

Pobieranie, czyli znajdowanie informacji – Do pobierania danych z Internetu służą programy nazywane robotami, a w przypadku Google jest to „googlebot”. Ten mały robot poruszając się od linku do linku wchodzi na kolejne strony i zbiera informacje na ich temat, po czym wysyła je na serwery Google. Tam następuje kolejny proces zwany:

Indeksowanie, czyli porządkowanie informacji – Wyszukiwarka po zgromadzeniu danych tworzy z nich indeksy, dzięki którym znajdowanie konkretnych informacji staje się łatwiejsze i szybsze. Na samym początku właśnie od tego indeksu zaczyna się wyszukiwanie informacji.

Jednak to jakie wyniki uzyskasz w odpowiedzi na swoje zapytanie zależy w głównej mierze od algorytmu. I tutaj zaczyna się cała zabawa.

WyszukiwanieGoogleInfografika

źródło:googleusercontent.com

Czym jest algorytm Google?

Google wie, że szukasz konkretnych odpowiedzi, a nie bilionów stron. Algorytmy to nic innego jak programy komputerowe, które analizują informacje na temat stron znajdujących się w indeksie. Właśnie dzięki nim dostajesz to czego szukasz- potrzebujesz (no przeważnie;).

Na każde pytanie zadane wyszukiwarce istnieje setki tysięcy (milionów) stron z przydatnymi informacjami. Aby przedstawić Ci to czego szukasz, algorytmy biorą pod uwagę ponad 200 czynników, na podstawie których oceniają przydatność kolejnych stron, aby finalnie pokazać Tobie te najbardziej odpowiednie.

O ile w tym momencie nie będziemy opisywać tych 200 czynników to musisz wiedzieć, że algorytmy są stale aktualizowane, aby dostarczać jeszcze lepsze wyniki (z różnym rezultatem;).

Technologia oraz systemy wyszukiwania zmieniają się tak samo jak strony wyników tzw. SERP (ang. Search Engine Results Page). Wiele z tych zmian obserwujemy na co dzień i aktywnie z nich korzystamy. Poniżej przedstawiam część z nich:

  • Autouzupełnianie – Przewiduje, czego możesz szukać. Analizuje m.in. hasła, które mają więcej niż jedno znaczenie.
  • Wyszukiwanie dynamiczne – Dynamicznie wyświetla wyniki, gdy wpisujesz zapytanie.
  • Tłumaczenie i internacjonalizacja – Dostosowuje wyniki na podstawie Twojego języka i kraju.
  • Pisownia – Wykrywa i poprawia możliwe błędy pisowni oraz proponuje alternatywne zapytania.
  • Synonimy – Rozpoznaje słowa o podobnym znaczeniu.
  • Krótkie opisy – Pokazuje podgląd wybranych informacji o każdym wyniku wyszukiwania, np. tytuł strony i krótki opis.
  • Kontekst użytkownika – Wyświetla bardziej trafne wyniki na podstawie regionu geograficznego, Historii online i innych elementów.

Oraz wiele innych.

Skąd się biorą kolejne algorytmy i ich aktualizacje?

Kolejne aktualizacje oraz zmiany w algorytmie to głównie efekt pomysłu programistów, którzy starają się udoskonalać wyszukiwarkę. Ponieważ praca opiera się na zebranych danych zwykle na początku odbywa się seria eksperymentów. Kiedy wyniki wyszukiwania zdają się zadowalające kolejne eksperymenty są przeprowadzane na większej liczbie użytkowników.

Od kogo zależy czy dana aktualizacja algorytmu pokaże odpowiednie wyniki?

Na to pytanie odpowiedział Matt Cutts w poniższym video:

Wynika z niego, że ten proces składa się z 4 głównych etapów:

  • Oceny dokładności – Pierwszy etap to zebranie opinii oceniających, czyli osób przeszkolonych w ocenianiu jakości wyszukiwarki. Google pokazuje oceniającym wyniki wyszukiwania w celu określenia ich przydatność w odniesieniu do danego zapytania. Uwaga: te oceny nie mają bezpośredniego wpływu na ranking.
  • Eksperymenty porównawcze – Następnie oceniającym przedstawiane są dwa różne zestawy wyników wyszukiwania – jeden ze starego algorytmu, a drugi z nowego – po czym ich zadaniem jest uzasadnienie, które wyniki są ich zdaniem lepsze.
  • Eksperymenty na żywo – Kiedy opinie oceniających są pozytywne następuje „zmiana” wyszukiwarki dla niewielkiej grupy zwykłych użytkowników Google i sprawdzanie, jak zmiana wpływa na korzystanie z wyników wyszukiwania. Pracownicy Google sprawdzają na przykład, czy szukający częściej klikają pierwszy wynik.
  • Realizacje – Na koniec programiści, którzy zajmują się wyszukiwarką, uważnie analizują dane ze wszystkich eksperymentów i decydują, czy można wprowadzić zmianę. Na podstawie takich eksperymentów, ocen i analiz w 2011 roku w wyszukiwarce zostało wprowadzonych 538 udoskonaleń.

Algorytmy mają za zadanie pomagać użytkownikom w szybkim oraz przede wszystkim trafnym szukaniu odpowiedzi. Są stale dopracowywane, aby jeszcze lepiej zrozumieć zadawane pytania oraz intencje użytkowników.

Algorytm wie, że po wpisaniu danego zapytania nie chcesz po prostu znaleźć strony, na której to słowo występuje setki razy. Prawdopodobnie oczekujesz zdjęć, filmów lub innych informacji czy usług dostępnych lokalnie. Systemy indeksowania Google zapamiętują wiele różnych aspektów stron, np. datę publikacji, zamieszczone zdjęcia lub filmy itp. tworząc tzw. Graf Wiedzy. Wyszukiwarka Google wykracza poza zwykłe dopasowywanie słów kluczowych, by lepiej zrozumieć ludzi, miejsca i rzeczy, które mogą mieć istotne znaczenie.

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

5 komentarzy

  1. update’y google to czasem nie wypały :p serpy tak się zmieniają ze czasem człowiek nie wie sam czego szuka.

    Post a Reply
  2. jako bardziej zaawansowany użytkownik myślałem, że znajde coś konkretniejszego, coś nowego lub jakieś dane a tutaj to co daje Google od wielu lat.

    Post a Reply
  3. Artykuł dobrze napisany, łatwy w zrozumieniu. Z pewnością przydatny dla Klientów, jest gdzie ich odesłać, bo z pewnością są tacy, którzy pytają czemu zmieniają się wyniki.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks