7 trendów w projektowaniu WEB, wspierających zaangażowanie potencjalnych konsumentów

0
1113

7 trendów w projektowaniu WEB wspierających zaangażowanie potencjalnych konsumentów

Jak Cię widzą, tak Cię piszą –  strona firmowa to wizytówka marki. Poczucie estetyki i sposób prezentacji to kwestia gustu, a o gustach się nie dyskutuje. Stronę internetową należy projektować dla użytkownika, a nie dla siebie. Dobrą praktyką jest wizualne odświeżanie internetowej wizytówki przynajmniej raz na 2-3 lata, dostosowując ją do aktualnych wymogów UX (doświadczeń użytkownika) oraz jakościowych wymagań Google. Tak zarządzane strony zyskują pozycje w wyszukiwarkach.

Strona WWW ma nie tylko informować, ale także sprzedawać. Każde mikrozdarzenie może doprowadzić do konwersji, czyli zrealizowania celu. Oczywiście liczą się te najbardziej pożądane akcje, czyli np. wysłanie formularza kontaktowego lub prośba o połączenie telefoniczne, komunikacja live-chat, zakup produktu lub usługi.

Regularna praca nad designem i funkcjonalnością strony internetowej powinna stać się takim standardem, jakim dla oceny kondycji danego serwisu dla robotów wyszukiwarek jest audyt strony WWW. Poprawnie zaprojektowana architektura informacji (AI- układ strony) wpływająca na użyteczność serwisu (UX) jest równie ważna, jak aktualne wytyczne SEO, strategia linkowania oraz indeksacji WWW. Warto, aby cały proces optymalizacji wizualnej oraz technicznej przebiegał pod nadzorem specjalisty dbającego o zwiększanie widoczności strony w Internecie. Efektem końcowym tego procesu powinna być strona umacniająca swoje pozycje w rankingu wyszukiwarki, pozyskująca wartościowy ruch organiczny, oraz bardziej angażująca odwiedzającego ją użytkownika.

Warto zadać sobie poniższe pytania, aby przekonać się, czy na mojej stronie Klient znajdzie to, czego potrzebuje? Innymi słowy – czy jest ona dla niego przyjazna, intuicyjna i angażująca.

  • Czy strona przyciąga uwagę?
  • Czy strona budzi zainteresowanie?
  • Czy treści dostępne na stronie działają na sferę emocjonalną lub racjonalną?
  • Czy całość zachęca do interakcji, czyli działań kończących się realizacją celu strony?

Cóż otrzymaliśmy? Nic więcej niż klasyczną regułę AIDA  (attract, interest, desire, action) + S, jak satysfakcja, co obrazuje zadowolonego konsumenta polecającego firmę innym potencjalnym nabywcom (lajki, komentarze, rekomendacje).

Im niższy współczynnik odrzuceń, im dłuższy czas przebywania na stronie, im większa liczba odwiedzonych podstron, im więcej wypełnionych koszyków, a niższy współczynnik ich porzuceń oraz im więcej pozyskanych leadów, tym bardziej można powiedzieć, że – tak, strona jest funkcjonalna. Jeśli uzyskamy niezadowalające odpowiedzi, to pora na działanie w obszarze architektury & designu.

Dobrze zoptymalizowana strona internetowa jest jak widoczny billboard przy ruchliwej trasie. Kierując się wyczuciem i znajomością specyfiki branży, warto dopasować jej wygląd do treści, wizerunku firmy oraz potrzeb naszego użytkownika.

Jakie trendy nadają ton projektowaniu nowoczesnego wizerunku strony?

1. Mobile first, czyli branżowy kanon

Mobile first to już standard w nowoczesnym projektowaniu stron WWW. Oznacza nic innego, jak rozpoczęcie procesu projektowania od mobilnej wersji strony, a następnie dodawanie kolejnych elementów możliwych do wyświetlenia na urządzeniach o większej rozdzielczości – tabletach, laptopach, komputerach PC. Strona, niezależnie od tego, na jakich urządzeniach jest przeglądana, musi być przejrzysta, intuicyjna, prosta w obsłudze oraz szybko się ładować. Prawidłowo zaprojektowana strona responsywna to obecnie kluczowa kwestia dla każdej marki chcącej wysoko zaistnieć w wyszukiwarkach, zwłaszcza, że Mobile-First Index jest już faktem. Ten trend idzie w parze z projektowaniem zorientowanym na content (treść).

7 trendów w projektowaniu WEB wspierających zaangażowanie potencjalnych konsumentów

2. Age-responsive design, czyli projektowanie uwzględniające wiek użytkownika

Strona responsywna to nie tylko taka, która automatycznie dopasowuje się do rozdzielczości danego urządzenia mobilnego. Responsywność może być oceniana w kontekście dopasowania jej wyglądu do wieku użytkownika. Inne potrzeby ma pokolenie millenials’ów, inne osoby starsze.  Automatycznie dopasowywana czcionka podczas przewijania strony lub przesuwania jej poszczególnych elementów, a także kolorystyka dobrana pod wiodącą grupę docelową (np. pastele dla seniorów, mocne barwy dla młodzieży) to kluczowe elementy tej techniki.

3. Projektowanie zorientowane na content, czyli liczy się przede wszystkim UX

W centrum projektowania zorientowanego na content jest użytkownik – jego doświadczenia oraz emocje związane z korzystaniem z danej strony (UX User Experience). Wnioski płynące z analizy zachowań i preferencji użytkowników są podstawą do technicznego zaprojektowania interfejsu (UI User Interface).Interfejs dla użytkownika ma być praktyczny, prosty i skupiać jego uwagę na treści.

Oszczędność formy nad treścią – tak w skrócie można określić ten trend. Ten cel pomaga osiągnąć zarówno projektowanie płaskie tzw. flat design, jak i jego wyższa forma tzw. material design. Projektowanie płaskie eliminuje zbędne rozpraszające użytkownika ozdobniki  – gradienty, odblaski, lustrzane odbicia, koncentrując się na prostych kształtach oraz prostej topografii. Material design charakteryzuje się trójwymiarową płaszczyzną i opiera się na trzech podstawowych głębokościach uzyskiwanych poprzez umiejętną grę tonacjami koloru i cienia. Można wówczas dokonać pewnej hierarchizacji elementów na stronie, wyróżniając jedne nad drugimi. W wyniku tych zabiegów otrzymuje się prosty, a równocześnie czytelny i łatwo dostosowywalny do różnych płaszczyzn styl graficzny.

Umiejętne połączenie żywych, ale nie jaskrawych, dobrze dobranych kolorów, wykorzystanie prostych i intuicyjnych ikon oraz wyeksponowanie treści to wiodące elementy techniki projektowania zorientowanego na content. Grafiki tylko dopełniają treść, wspierając sferę emocjonalną. Przy projektowaniu strony często wykorzystywane są technologie html5/css3 oraz efekty typu parallax, które pozwalają uzyskać pewne złudzenie trójwymiarowości poprzez przesuwanie fragmentów strony z różną prędkością. W wyniku zastosowania powyższych technik otrzymujemy przejrzysty, czytelny, ale niepozbawiony ciekawych wizualnie efektów projekt.

Konsekwencją myślenia „po pierwsze użyteczność, potem estetyka” będzie, jak wieszczą eksperci, całkowita śmierć „hamburger menu”. Wskazują oni, że taka, wykorzystywana na potęgę przy responsywnych stronach nawigacja, nie jest intuicyjna dla użytkowników. Prekursor hamburgera – Facebook, już dawno zrezygnował z takiej „3-kreskowej” nawigacji na rzecz dolnego tab bar (belki z najważniejszymi celami strony), co pozytywnie wpłynęło na wzrost zaangażowania użytkowników.

4. Typografia, asymetria, nasycone barwy, czyli strona inna niż wszystkie

Typografia w rękach kreatywnego designera może pozytywnie uderzyć w odbiorcę przekazu wizualnego. Umiejętne wykorzystanie liter i ich nietypowy sposób prezentacji (krój, wielkość, wzajemna relacja) może zaowocować niezwykłą kompozycją niemożliwą do uzyskania przy pomocy tradycyjnej grafiki. Częstym zabiegiem jest wykorzystanie asymetrii, zwłaszcza na stronach prezentujących duże ilości tekstów. Takie niesymetryczne układy sprawiają, że design strony jest czytelny, unikalny i wyróżniający się na tle konkurencyjnych stron z tej samej tematyki.

Żywe kolory, nasycone barwy i bogatsze odcienie mogą okazać się trafione zwłaszcza w przypadku tych marek, które chcą przyciągnąć uwagę potencjalnych konsumentów, zwłaszcza z młodszego pokolenia. Mocne i wyraziste tony mogą stanowić doskonałe tło do ekspozycji ważnych treści – nagłówków, haseł, bloków tekstowych. Odchodzi się więc od przywiązania danej marki do korporacyjnych kolorów na rzecz zapewnienia pożądanego wyglądu poprawiającego widoczność na stronie.

Oczywiście, jak każde eksperymenty, te techniki wymagają wyważenia, aby w rezultacie osiągnąć atrakcyjność i prostotę przekazu, w którym w naturalny sposób odnajdzie się użytkownik.

5. Duże zdjęcia, czyli główni bohaterowie akcji

Duże i wypośrodkowane zdjęcia, kolorystycznie współgrające ze sobą to główni bohaterowie strony zaprojektowanej w oparciu o najnowsze trendy. Zdjęcia powinny być odpowiednio dobrane, aby ich animacja stanowiła jeden płynny i spójny wizualnie przekaz. Jeśli wiodącą kolorystyką jest kolor niebieski – to wszystkie zdjęcia prezentowane w formie slajdera utrzymajmy w podobnej tonacji.  Dzięki temu prostemu zabiegowi otrzymamy płynność i przyjemność w odbiorze.

7 trendów w projektowaniu WEB wspierających zaangażowanie potencjalnych konsumentów

6. Animacje i ruchome zdjęcia, czyli gra na emocjach

Animacje to skuteczny sposób na wzrost zaangażowania użytkownika i nawiązania z nim interakcji. Ciekawym trendem jest wprowadzanie elementów ruchomego tła, które w kilka sekund przyciągnie uwagę użytkownika.

Hitem roku 2018 będą ruchome zdjęcia (cinemagraphs), w których występuje powtarzający się ruch. To nic innego jak najwyższej jakości grafiki w formacie GIF,  tworzące iluzję oglądania filmu wideo. Zazwyczaj są one przygotowane w oparciu o wykonaną serię zdjęć lub nagranie wideo.

Wraz z rozwojem technologii (HTML5, SVG, CSS3, JavaScript) strony mogą zyskać więcej efektów wizualnych, które zastąpią dominację statycznych obrazów. Każda akcja (animacja) sprzyja interakcji.

7. Mini-interakcja, wirtualny doradca, głosowy interfejs, czyli projektowanie oparte na konwersacji

Zaangażowanie użytkownika, pobudzenie go do większej aktywności, sprowokowanie do pożądanego działania to cel nadrzędny projektowania opartego na konwersacji. Ta interaktywność musi być szybka i intuicyjna. Opierać się może na mini-interakcjach zachęcających użytkowników do komentowania, udostępniania postów, dawania „łapki w górę”, poprzez komunikację z wirtualnym doradcą (Chatbot), na głosowych interfejsach skończywszy.

Chatboty to programy komputerowe udające realnego doradcę, prowadzące użytkownika poprzez specjalnie zaprogramowaną mapę zachowań zachęcającą do dialogu. Szczególnie przydatne są przy masowej obsłudze klientów. Dzięki nim użytkownik w każdej sytuacji, o każdej porze może zadawać pytania na komunikatorze, a odpowiedzi udziela mu sztuczna inteligencja (AI).

Wykorzystanie komunikatorów do automatyzacji e-zakupów jest podstawą tzw. conversational commerce. Sprowadza się to do komunikacji osoby odwiedzającej stronę sklepu internetowego z wirtualnym sprzedawcą. Zastosowanie tego narzędzia w e-commerce umożliwia wytworzenie osobistej więzi pomiędzy kupującym a sprzedającym, sprzyjającej szybkiemu rozwiązywaniu problemów na każdym etapie ścieżki zakupowej. To także doskonałe narzędzie dla e-sklepów przy planowaniu strategii cross & up-selling.

Rok 2018 według ekspertów będzie rokiem interfejsów głosowych (VUI – Voice User Interface), czyli narzędzi, które wykonają wypowiedziane przez użytkownika zadanie lub podpowiedzą, co powinien w kolejnym kroku zrobić. Korzyść dla użytkownika jest ewidentna – zamiast samemu klikać w kolejne zakładki, wystarczy powiedzieć, co się chce znaleźć. Robot wykona wszystkie czynności i poda trafną odpowiedź. Tyle teorii – a w praktyce wiele dostępnych na rynku interfejsów głosowych (np. Alexa, Siri, Google Assistant) ma niedociągnięcia i nie do końca trafnie odgaduje faktyczne intencje użytkownika lub kontekst jego zapytania.

 

Pamiętajmy, że trendy tylko wskazują kierunek. Natomiast każdy projekt jest inny, rządzi się swoimi realiami, więc ślepe podążanie za trendami oraz robienie projektu pod swój gust niekoniecznie może przynieść zamierzony skutek. W centrum naszego projektowania powinien zawsze stać nasz użytkownik – finalny odbiorca, jego potrzeby, oczekiwania, przyzwyczajenia. To on musi szybko i prosto odnaleźć się na naszej stronie oraz wykonać pożądane przez nas akcje.  Wówczas pojawią się obopólne korzyści.

 

Źródło: Mediarun, Appchance

7 trendów w projektowaniu WEB, wspierających zaangażowanie potencjalnych konsumentów
4.3 (85.71%) 14 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here