Strony www

Strona www to w dzisiejszych czasach zarówno pierwsza linia kontaktu, miejsce, w którym zapada decyzja czy użytkownik „idzie dalej” – i z leada może stać się Twoim Klientem, albo może podnieść Ci współczynnik odrzuceń, ponieważ uznał Twój serwis za nieatrakcyjny, trudny, niepowiązany z tematem czy zwyczajnie coś poszło nie tak z technicznego punktu widzenia.

Serwis internetowy to także swoisty kręgosłup działań z obszaru marketingu zintegrowanego – to w okół witryny właśnie kręci się cała karuzela działań: SEO, SEM, Social Media, PPC (Reklamy w Google), link building i wiele innych. Dlatego tak ważnym jest, aby Twoja strona była jakościowa, zoptymalizowana do aktualnych wymogów wyszukiwarki Google, dobrze się wyświetlała (zarówno na komputerach stacjonarnych jak i na urządzeniach mobilnych – responsywność!) i była przyjazna zarówno użytkownikowi jak i robotom wyszukiwarki.

Poprawny, jakościowy, responsywny i zoptymalizowany serwis internetowy to otwarte drzwi do wydajnego marketingu w sieci. Jeśli Twoja strona niedomaga na którejś płaszczyźnie, może się okazać że środki i praca, jaką inwestujesz np. w AdWords czy SEO nie przyniosą takiego skutku, jaki byłby dla Ciebie satysfakcjonujący.

Na tym blogu będziemy rozkładać strony www na czynniki pierwsze, będziemy pisać o najnowszych trendach i dzielić się swoimi doświadczeniami. Poniżej wszystkie wpisy w kategorii:

informacja o bezpieczeństwie połączenia za pomocą protokółu HTTPS

Posted by on 13:55 in Blog, Ciekawostki, SEO, Strony www | 3 komentarze

informacja o bezpieczeństwie połączenia za pomocą protokółu HTTPS

Zgodnie z wrześniowymi zapowiedziami zamieszczonymi na https://security.googleblog.com/2016/09/moving-towards-more-secure-web.html Google w styczniu 2017  został wprowadzony w przeglądarce Chrome(wersja 56 i nowsze) informacje o bezpieczeństwie połączenia z danym adresem za pomocą protokół bezpieczeństwa HTTPS. Wszystkie strony, które dotychczas nie wprowadziły HTTPS są oznaczane, jako „Niebezpieczna”, natomiast posiadające HTTPS „Bezpieczna”. W pierwszej kolejności będą monitorowane strony gdzie wymagane jest logowanie się za pomocą hasła i loginu. Sam protokół HTTPS jest mechanizmem umożliwiającym przeglądarkom nawiązywanie bezpiecznych połączeń ze stroną.  Jest to zwłaszcza istotne w serwisach gdzie wykonujemy logowanie na stronie banków czy sklepów internetowych. Szyfrowanie połączenia odbywa się w standardzie SSL lub TSL. Protokół HTTPS, jako czynnik wpływający na pozycję w rankingu został wprowadzony przez Google w 2014 i od tego okresu możemy dostrzec stały wzrost domen używających tego HTTPS. W styczniu 2014 liczba żądań trafiających do serwerów Google przez szyfrowane połączenie wynosiła, 47% podczas gdy w styczniu 2017 już przeszło 85%. Google dąży do tego, aby 100% wszystkich zapytań było zabezpieczanych przez http, jednak kilka elementów na dzień dzisiejszy uniemożliwia to: Starsze oprogramowanie oraz urządzenia nieobsługujące HTTPS. Część krajów oraz organizacji blokuje ruch za pomocą HTTPS. Część organizacji czy to nie posiada potrzeby korzystania z protokołu HTTPS czy możliwości technicznych. Występują serwisy gdzie zarządzanie certyfikatem może być...

Czytaj więcej

Specyfikacja – czyli określenie czego oczekuje Klient od swojej strony WWW

Posted by on 15:30 in Blog, Strony www | 2 komentarze

Specyfikacja – czyli określenie czego oczekuje Klient od swojej strony WWW

Dlaczego specyfikacja jest tak ważna? Ponieważ to, co Klient uważa za prostą stronę, może wymagać ogromnego nakładu czasu i pracy. Czasami z prostej pięciozakładkowej strony tworzy się pięciozakładkowa strona z ekstra funkcjonalnością. Przykładowo – Klient kupił stronę internetową za kwotę X zł, co w standardzie obejmuje pięć zakładek. Po zakodowaniu projektu graficznego i przedstawieniu strony Klientowi, nagle okazało się, że jedna z obiecanych zakładek miała nosić nazwę Kalkulator, a w niej miał znajdować się kalkulator porównujący płatności za ogrzewanie dla domu jednorodzinnego dla różnych systemów grzewczych. Dane wejściowe to niby tylko dwie zmienne; powierzchnia domu oraz temperatura pożądana – podając je uzyskamy gotowy wynik. Jednak nie jest to tak proste, jak mogłoby się wydawać. To, co widać na stronie, jest tylko fragmentem skomplikowanego algorytmu. Tego typu wyliczenia zajmują obszerną część arkusza Excel, na podstawie którego trzeba przenieść wszystkie równania do kodu, aby otrzymać interesujący nas wynik. Brak szeregu równań na stronie wcale nie oznacza, że ich tam nie ma. Implementacja takiego kalkulatora może zająć tyle samo czasu – jeśli nie więcej – co przygotowanie całej pozostałej strony. Dlatego nie bądźcie zdziwieni, jeżeli przy upominaniu się o funkcjonalność, której nie obejmowało przygotowanie strony, otrzymacie korektę wyceny do 3*X zł. Coraz częściej spotykaną funkcjonalnością, której szukają Klienci w cenie zakupionej strony, jest dodanie filmu w Sliderze. Pojawiają się tutaj schody, ponieważ dodanie pozornie niewielkiego elementu strony – tak przynajmniej to wygląda z perspektywy klienta – generuje szereg pytań: Czy filmy będą zamieszczane na YouTubie? W jakim formacie będą te filmy? Czy w liderze będą tylko filmy, czy filmy i grafiki? Jakie wymiary i proporcje, ma mieć slider z filmem? Czy film będzie miał dźwięk? Czy do filmu będziemy dodawać osobno dźwięk? Uff… A to dopiero początek! Potem programista musi usiąść i napisać szereg warunków tak, aby Slider działał zgodnie z wymaganiami Klienta. Są to kolejne godziny poświęcone na przygotowanie strony. I niestety nie zajmuje to pięciu minut jak zmienienie koloru czcionki. Dokładne określenie na samym początku specyfikacji naszej strony pomoże nam uniknąć pojawiania się dodatkowych, nieprzewidzianych kosztów oraz ewentualnego rozczarowania, że budowa naszej strony miała pierwotnie kosztować X zł, a po spełnieniu wszystkich naszych planów kosztuje 10*X...

Czytaj więcej

Wersja responsywna kontra strona mobilna

Posted by on 10:13 in Blog, Strony www | 7 komentarzy

Wersja responsywna kontra strona mobilna

Gwałtowny rozwój urządzeń mobilnych takich jak telefony i tablety spowodował to, że używamy ich coraz częściej zamiast standardowego komputera. Urządzenia, które kiedyś służyły jedynie do rozmowy, są już tak naprawdę mini wersją komputera. Ich coraz lepsze parametry powodują, że sięgamy po nie w drodze, sprawdzając informacje w sieci. Jak niemiłe zaskoczenie spotyka użytkowników urządzeń mobilnych w momencie wejścia na stronę i zobaczenia jedynie wersji desktopowej, która tak naprawdę nie nadaje się do oglądania na małym ekranie. Można ją oczywiście powiększyć i przesuwać w prawo i lewo, ale czy jest to wygodne? Jeżeli ktoś naprawdę nie potrzebuje informacji z naszej strony, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że bardzo szybko ją opuści – a czy powróci on do niej w domu na komputerze stacjonarnym? Szczerze mówiąc wątpię, bo czy będzie w ogóle o niej pamiętał? Tak więc aby zapobiec czarnemu scenariuszowi,  jaki został przedstawiony na wstępie, specjalnie dla użytkowników urządzeń mobilnych należy przygotować wersję naszej strony dedykowaną urządzeniom, z których korzystają. No dobrze, ale co wybrać? Wersję responsywną czy stronę mobilną? Zacznijmy od tego, że obie wersje wykluczają się – nie można mieć wersji responsywnej i strony mobilnej jednocześnie. No dobrze – można mieć, ale użytkownik i tak zobaczy tylko jedną z powyższych opcji. Wersja responsywna (potocznie nazywana RWD) jest to tak naprawdę nasza strona widoczna na urządzeniach mobilnych z przystosowanymi elementami pod małe ekrany. Przykładowo posiadając standardową stronę na której widnieje Slider na całą szerokość ekranu oraz dwie kolumny pod nim: jedną na 30% szerokości, drugą na 70% szerokości ekranu, to w wersji mobilnej wszystkie te elementy będą ułożone na całą szerokość ekranu. Ewentualnie zostanie ukryty Slider, który na telefonach może być mało efektowny. Nie zapominajmy, że ponad wszystko na urządzeniach mobilnych liczy się wygoda, dlatego lepiej zrezygnować z niektórych bajerów, jakie dostarcza nasza strona, żeby była bardziej przyjazna dla potencjalnego Klienta. Strona mobilna natomiast to całkowicie osobny byt, ponieważ zbudowana jest na osobnych plikach z inną ścieżką dostępu do niej dla użytkownika Internetu. Strony mobilne są dostępne przeważnie pod adresami typu: m.domena.pl, domena.pl/mobile. Można powiedzieć, że strony mobilne miały swoją popularność jakiś czas temu. Wtedy smartfony były słabsze od tych, które producenci oferują nam dzisiaj, a także – co najważniejsze – Internet mobilny oraz jego limity nie pozwalały na szybkie załadowanie się strony, a co za tym idzie odstraszały użytkowników. Tak więc nasza piękna strona z wieloma efektami nie nadawała się do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, trzeba było przygotować jej uboższą wersję, która przede wszystkim w szybki sposób mogła załadować się na smartfonach czy tabletach. Główną wadą strony mobilnej jest przeważnie to, że ma ona osobny CMS, przez co musimy uzupełniać i aktualizować dane naszych stron w dwóch osobnych miejscach. Podsumowując porównajmy wady i zalety obu rozwiązań: RWD Wersja mobilna Zalety – dostosowanie do wielu urządzeń – jeden system CMS do zarządzania stroną – zachowanie jednego adresu URL, pozwala uniknąć problemu z SEO i kopiami treści   – szybkie ładowanie ze względu na ograniczoną ilość elementów na stronie Wady – dłuższe ładowanie przez elementy występujące na stronie, które są przystosowane do wersji desktopowej – dwa systemy CMS (nie zawsze), więc aktualizowanie i dodawanie treści wymaga zmian w dwóch miejscach – kopie treści i adresy url   Jeżeli masz wątpliwości, która wersja będzie dla Ciebie korzystniejsza prześlij nam adres swojej strony, a doradzimy rozwiązanie....

Czytaj więcej

Zmieniasz stronę? Uważaj na SEO!

Posted by on 12:21 in Blog, Optymalizacja stron SEO, SEO, Strony www | 0 comments

Zmieniasz stronę? Uważaj na SEO!

Prawidłowo wykonany redesign, czy zmiana silnika strony bez wątpienia przynosi wiele korzyści, zarówno od strony UX (doświadczeń użytkownika) jak i SEO. Jednak taka operacja niesie również wiele zagrożeń. Szczególnie z punktu widzenia pozycji poszczególnych fraz w wyszukiwarce. Każdy przypadek jest inny, często nie unikniemy spadków w początkowym okresie. Wykonanie kilku podstawowych czynności zminimalizuje jednak negatywny efekt, a umiejętna optymalizacja pozwoli na stabilny wzrost w przyszłości.   Adresy URL / przekierowania Jest to jeden z najważniejszych elementów podczas migracji serwisu. Jeśli jest to możliwe należy zachować dotychczasowe adresy oraz ich strukturę. Niestety bardzo często ze względów technicznych nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Nie warto też trzymać się tej zasady, jeśli na starej stronie występowały URLe nieprzyjazne wyszukiwarce. Przyjmijmy, że adresy muszą być zmienione, jakie będą konsekwencje? Bardzo poważne, ponieważ próba wejścia na zakładkę ze starej strony zwróci nam błąd 404, stracimy więc znaczną część ruchu z wyszukiwarki. Jeszcze gorzej sprawa wygląda pod kątem SEO. Przepadnie nam moc linków przychodzących kierujących na nieistniejące już podstrony. Żeby obronić się przed negatywnymi skutkami powinniśmy: – Zachować stare adresy URL tam, gdzie jest to możliwe (szczególnie poważnie potraktujmy zakładki generujące największy ruch na stronie i gwarantujące najwyższe pozycje dla istotnych fraz kluczowych). – Zastosować przekierowania 301 wszędzie tam gdzie adres się zmienia (ważne, żeby stary adres został przekierowany na swój odpowiednik w nowej wersji serwisu). – Jeśli na nowej stronie nie ma odpowiednika dla dotychczasowej zakładki powinniśmy ją przekierować na podstronę zbliżoną tematycznie. Na przykład: /produkt-x, którego już nie chcemy na naszej stronie, możemy przekierować na główną stronę danej kategorii. Znacznik <title> Powinniśmy przenieść zawartość tego znacznika dla każdej podstrony serwisu. Może się zdarzyć, że na starej stronie większość tytułów była identyczna – wtedy warto zmienić je na unikatowe. W takim przypadku niczym nie ryzykujemy, a możemy sporo zyskać.   Treści To czego przede wszystkim nie powinno się robić to znaczne zmniejszenie ilości treści, oraz wymiana większości tekstów na stronie. Podczas migracji warto w jak największym stopniu odwzorować zawartość i strukturę ( włącznie z nagłówkami Hx), ewentualnie uzupełniając brakujące miejsca o nowy content.   Linkowanie wewnętrzne oraz linki przychodzące. Podobnie jak w przypadku poprzednich elementów, powinniśmy odwzorować strukturę linków ze starej strony. Należy zwrócić uwagę, żeby linki nie wskazywały starych, przekierowanych przez nas URLi, tylko odpowiednie adresy na nowej stronie. Dotyczy to również linków przychodzących z innych stron. Tam gdzie jest to możliwe, należy zaktualizować stare odnośniki.   Co jeszcze? – jeśli na starej stronie zaimplementowany był kod Google Analytics należy go przenieść na nową stronę, – po „odpaleniu” nowej strony trzeba sprawdzić, czy nie jest ona zablokowana dla robotów Google, – należy upewnić się, że strona produkcyjna (na testowej domenie) jest zablokowana przed indeksacją – w przeciwnym razie będzie tworzyła kopię treści. – należy przygotować aktualną mapę witryny i zgłosić ją w Google Search...

Czytaj więcej

Ratunku mój formularz nie działa, czyli 5. parametr funkcji mail()

Posted by on 09:36 in Blog, Optymalizacja stron SEO, Strony www | 0 comments

Czasami dzieje się tak że na naszej stronie internetowej przestaje działać formularz kontaktowy, oczywiście nikt oprócz nas nie ma dostępów do naszej strony, a jeszcze tydzień temu wszystkie maile wysłane przez formularz do nas dochodziły. Bez paniki! Wszystko da się wytłumaczyć w logiczny sposób, bo przecież żadne krasnoludki nie weszły na naszą stronę i jej nie popsuty :). Weźmy głęboki wdech i rozpocznijmy analizę. Po pierwsze najlepiej sami sprawdźmy działanie naszego formularza. Zacznijmy od początku, czyli od wysłania do siebie testowego maila przez formularz kontaktowy. Dobrze stworzony formularz po wysłaniu wiadomości powinien zawsze zwracać komunikat – o poprawnie wysłanej wiadomości czy też o błędzie przy wysyłce. Tak więc jakikolwiek komunikat jest lepszy niż brak komunikatu. W przypadku pozytywnego komunikatu o wysłanej wiadomości przez formularz problemu należy szukać w naszej poczcie, możliwe że maile trafiają z jakiegoś powodu do SPAM’u. W przypadku negatywnego komunikatu sprawa może być już bardziej złożona. I tutaj przyczyną może być wprowadzenie 5. parametru dodanego do funkcji odpowiedzialnej za wysyłkę maili z formularza. Czarna magia? Nie, zdecydowanie jest to bardziej przyjazne. Na wstępie krótkie wytłumaczenie „po co to?”. Otóż hakerzy codziennie włamują się na serwery, robiąc na nich zamęt i wykorzystują do swoich celów np. do wysyłki niechcianych wiadomości czyli SPAM’u. Niektórzy hostingodawcy po takich przejściach z Hakerami postanowili wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia w postaci właśnie 5 parametru funkcji mail(). W tym momencie maile mogą być wysyłane przez stronę jedynie poprzez adres mailowy fizycznie istniejący. No dobra znamy już przyczynę błędu, ale co dalej? Żeby nie zagłębiać się już w aspekty techniczne przejdź do rozwiązania problemu z naszym formularzem. Jeżeli maile z formularza przychodzą do nas z maila znajdującego się w domenie tej samej co strona internetowa to wystarczy tylko skonfigurować wysyłanie poczty na naszej stronie przez serwer poczty SMTP. No dobra, a jeżeli nie masz maila w domenie? To trzeba go po prostu utworzyć :), Pamiętajmy, że maile w domenie wyglądają dużo bardziej profesjonalnie w kontakcie z Klientem niż np. mail: kontaktmojastrona@wp.pl czy kontaktmojastrona@buziaczek.pl. Mamy już maila w domenie, teraz potrzebujemy następujących danych: Login Hasło Nazwa serwera SMTP Numer portu SMTP Mając już te dane można skonfigurować wysyłkę poczty przez SMTP. W zależności na jakim CMS’ie jest postawiona nasza strona można to ustawić konfiguracji CMS’a (np. Joomla), bądź wykorzystać do tego wtyczkę (WordPress). Jeżeli nie wiesz na jakim CMS’ie jest wykonana Twoja strona skontaktuj się z...

Czytaj więcej

Kilka wskazówek dla Webmasterów

Posted by on 12:51 in Blog, Optymalizacja stron SEO, Strony www, Wyszukiwarka Google | 5 komentarzy

Kilka wskazówek dla Webmasterów

Stosując się do ogólnych wytycznych podanych poniżej, ułatwisz Google znalezienie i zaindeksowanie witryny oraz ustalenie jej pozycji.

Czytaj więcej

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.8

Posted by on 09:00 in Strony www, Wyszukiwarka Google | 0 comments

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.8

Jeśli podczas kontroli nie zostaną wykryte żadne elementy, które mogłyby zagrażać użytkownikom Google lub wprowadzać ich w błąd, witryna zostanie zatwierdzona.

Czytaj więcej

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.7

Posted by on 09:00 in Strony www, Wyszukiwarka Google | 0 comments

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.7

Oczyść i zabezpiecz witrynę Czego potrzebujesz: dostęp administratora do powłoki lub terminala serwerów witryny: internetowego, bazy danych i plików; znajomość poleceń powłoki lub terminala; umiejętność czytania kodu (np. PHP lub JavaScript); miejsce na tworzenie kopii zapasowych witryny (w tym plików, bazy danych, obrazów itp.).

Czytaj więcej

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.6

Posted by on 09:00 in Strony www, Wyszukiwarka Google | 0 comments

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.6

Znajdź lukę w zabezpieczeniach. Hakerzy mogli wprowadzić wiele niezależnych zmian w zabezpieczeniach, dlatego nawet jeśli znajdziesz i usuniesz jedną lukę, zalecamy szukanie następnych.

Czytaj więcej

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.5

Posted by on 09:00 in Strony www, Wyszukiwarka Google | 0 comments

Jak naprawić zaatakowaną witrynę? cz.5

Ten etap dotyczy witryn wykorzystywanych przez hakerów do rozpowszechniania złośliwego oprogramowania. Często informuje o tym ostrzeżenie „Ta witryna może wyrządzić szkody na Twoim komputerze” widoczne w wynikach wyszukiwania.

Czytaj więcej