Personalizowane reklamy na Facebooku – sam zdecyduj co chcesz oglądać!

0
2873

Personalizowane_reklamy_na_Facebooku_sam_zdecyduj_co_chcesz_ogladac

Pisałam jakiś czas temu o tym, czym jest personalizacja reklam w Internecie i jak możemy nad nią zapanować. Wciąż jednak pojawia się wiele nieporozumień w tej kwestii, bo użytkownicy nie czytają Regulaminu ani zasad platformy, z której korzystają każdego dnia. Stąd bierze się wiele obaw związanych z przetwarzaniem przez Facebook oraz Google’a danych wrażliwych, a to – w obliczu doniesień o kolejnych skutecznych atakach hackerów na najpopularniejsze portale społecznościowe – składa się na jeden wielki obraz lęku i dezinformacji.

Bezowocne jest szukanie rozwiązań, jak można wyłączyć reklamy na Facebooku – natomiast można je personalizować albo zdać się na losowe reklamy platformy. Dzisiaj pokażemy więc, gdzie konkretnie można sprawdzić swoje ustawienia konta odnośnie personalizacji reklam na Facebooku.

Ustawienia personalizacji reklam na Facebooku

Reklamy dla swojego konta na Facebooku ustawimy na stronie Twoje preferencje dotyczące reklam, a informacje o reklamach na Facebooku – jak działają oraz co jest przetwarzane – przeczytać możemy na stronie Reklamy na Facebooku – informacje.

W preferencjach, opcje do ustawienia przez użytkownika podzielone są na czytelne i przejrzyste kategorie:

  • Twoje zainteresowania

W tej sekcji każdy użytkownik może zadecydować, które z jego zainteresowań będą wpływały na wyświetlane mu reklamy. To jest kluczowe miejsce ustawień personalizacji reklam, w którym sami decydujemy o preferencjach reklamowych. Przykład – użytkownik może interesować się psami, ale ponieważ sam nie posiada czworonoga, nie chce oglądać wciąż reklam suchych karm i smyczy parcianych.

Przeczytaj również:  Reguły gry w mediach społecznościowych – oto dlaczego tracisz zasięgi!

Sekcja Twoje zainteresowania od lat jest tematem żartów, ponieważ znajdują się w niej zarówno te zdefiniowane przez użytkowników zainteresowania, jak również te wybrane na podstawie ich aktywności w sieci. Z tymi drugimi jest o wiele zabawniej, ponieważ pojawiają się zainteresowania takie jak: pralka, myślenie, bułka czy burza. Warto sprawdzać swoje ustawienia tej sekcji i być na bieżąco z własnymi zainteresowaniami!Personalizowane_reklamy_na_Facebooku_sam_zdecyduj_co_chcesz_ogladac

Jak widać, według Facebooka interesuję się Przedsiębiorczością, Drobną przedsiębiorczością, Gitarzystami i Job huntingiem. Jeśli widzisz u siebie równie śmieszny zestaw – don’t panic, it’s organic! Zainteresowania to zbiór i efekt Twoich aktywności na Facebooku. W prosty sposób możesz usunąć niechciane skojarzenie z Twoim kontem.

  • Reklamodawcy i firmy

Jeśli użytkownika prześladuje reklama konkretnej firmy, której nie chce oglądać lub która nie jest dla niego stosowna – tu może usunąć konkretnego reklamodawcę. Przykład – użytkownikowi wyświetla się reklama firmy, która produkuje oprawki okularów, ale nie produkuje specjalistycznych szkieł, których potrzebuje użytkownik. Reklama jest więc jedynie irytująca, ponieważ prezentowane oprawki i tak nie trafiają w potrzeby użytkownika. Drugi przykład – firma prowadzi kontrowersyjną kampanię, a użytkownik może zablokować wszystkie reklamy tej firmy i nie będzie ich widział w feedzie.Personalizowane_reklamy_na_Facebooku_sam_zdecyduj_co_chcesz_ogladac

Przeczytaj również:  User Generated Content – co to jest?

Bardzo dbam o regularne czyszczenie tej sekcji – warto usuwać firmy i marki, których reklamy są dla nas niepotrzebne, niechciane lub niestosowne. Oszczędzamy swój święty spokój oraz budżet reklamowy tej marki.

  • Twoje informacje

W konfiguracji ustawień reklam firmy mogą docierać do ludzi z konkretnych wykształceniem, pracujących na konkretnym stanowisku lub będących w związku o określonym statusie. W sekcji Twoje informacje użytkownik może sam zdecydować, które dane chce udostępniać firmom, by kierowane do niego reklamy były właściwie spersonalizowane. Przykład – grafik widzi reklamy oprogramowania, które już posiada. Ogranicza więc wpływ np. jego stanowiska pracy na rodzaj wyświetlanych reklam.Personalizowane_reklamy_na_Facebooku_sam_zdecyduj_co_chcesz_ogladac

Nie udostępniam reklamodawcom informacji o mnie takich jak stanowisko czy wykształcenie – wszystkie opcje odznaczone.

  • Ustawienia reklam

Właścicielem Facebooka, Instagrama, WhatsAppa oraz innych partnerskich serwisów jest jeden podmiot, to wiemy. Jednak aplikacje te wymieniają się danymi o użytkowniku tylko wtedy, jeśli ten wyrazi na to zgodę – i między innymi tę opcję znajdziemy w tej sekcji. Przykład – użytkownik posiada kilka kont firmowych na Instagramie i nie chce, żeby aktywność na nich wpływała na wyświetlane mu reklamy w serwisie Facebook – zaznacza on więc opcję „Reklamy na podstawie danych od partnerów” jako „Niedozwolone”.

Personalizowane_reklamy_na_Facebooku_sam_zdecyduj_co_chcesz_ogladac

Dane od partnerów to zwyczajnie dane z Twoich kont na innych portalach grupy – np. czy chcesz, żeby Facebook dobierał dla Ciebie reklamy na podstawie tego, co klikasz na Instagramie?

  • Ukryj tematy reklam

Jeśli nie uratuje naszego feedu zmiana ustawień dotyczących zainteresowań, blokowanie konkretnych reklamodawców albo nawet ukrycie informacji, możemy zawsze zablokować konkretny temat reklam, którego nie chcemy widzieć. Przykład – rodzic blokuje w konfiguracji konta niepełnoletniemu dziecku reklamy w temacie „Alkohol”.Personalizowane_reklamy_na_Facebooku_sam_zdecyduj_co_chcesz_ogladac

Przeczytaj również:  Facebook tworzy „Przycisk Empatii” - czy będzie to "Nie lubię tego"?

Facebook dodatkowo prezentuje nam czas zablokowania reklam – na przykład na rok.

Podsumowując – Facebook, wbrew temu co się często sądzi, daje nam naprawdę dużą władzę i kontrolę nad tym, co jest nam pokazywane w reklamach. Warto zgłębić temat reklam na Facebooku, poznać je, a przede wszystkim ustawić tak, by było to dla nas jako użytkownika – zrozumiałe i komfortowe.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (2 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here