Jak prowadzić konto na LinkedIn? Krótki przewodnik

0
591

Jak prowadzić konto na LinkedIn Krótki przewodnikW dzisiejszym świecie brak profilu na LinkedInie to prawie przestępstwo dla nowoczesnego człowieka. Coraz więcej pracodawców i specjalistów HR poszukuje pracowników w tej sieci społecznościowej. Serwis LinkedIn jest przede wszystkim Twoim wizerunkiem zawodowym, indywidualną wizytówką, która pozwala zaprezentować się przed klientami, przełożonymi, współpracownikami, partnerami biznesowymi, czy w trakcie rekrutacji, jako profesjonalista w swojej dziedzinie. Jednak często spotykanym zjawiskiem, a jednocześnie problemem dla osób zarejestrowanych na LinkedInie, jest niewłaściwe wypełnienie profilu. Nadal wiele osób korzysta z LinkedIna w sposób przeciwny do zamierzonego: nie wypełniają swojego profilu, nie rozszerzają sieci kontaktów, nie dołączają do grup itp. Aby pomóc wszystkim skutecznie zarządzać własnym profilem na LinkedInie, postanowiliśmy napisać krótki przewodnik, dzięki któremu stworzycie efektywny i reprezentatywny profil w kilka minut.

Czym jest LinkedIn?

Na początku wyjaśnijmy – czym jest platforma LinkedIn? LinkedIn – to sieć społecznościowa do wyszukiwania i nawiązania kontaktów biznesowych, która została uruchomiona w dalekim 2003 roku przez Reida Hoffmana. Obecnie platforma posiada ponad 590 miliona zarejestrowanych profili z ponad 200 krajów. Sieć społecznościowa jest dostępna w 24 językach, w tym w języku polskim.

LinkedIn nie jest typową siecią społecznościową, jak Facebook czy Instagram. Jest to biznesowa przestrzeń, w której można znaleźć pracę, umieścić ofertę o pracę, nawiązać relacje biznesowe z partnerami klientami czy specjalistami z branży. Na profilu osobowym można stworzyć swoje CV lub zaprezentować wizytówkę, swoją czy swojej firmy.

Po co wypełniać profil na LinkedInie?

Według statystyk tylko ok. 51% osób zarejestrowanych na LinkedIn posiada w 100% wypełniony profil. Niestety skuteczność niewypełnionego profilu jest bardzo niska, więc te osoby tracą. Algorytm wyszukiwania na platformie LinkedIn działa tak, że profile o najwyższym wskaźniku wydajności są wyświetlane jako pierwsze. Dlatego zalecane jest dokładne wypełnienie profilu. W przeciwnym razie, potencjalni partnerzy czy pracodawcy nie zauważą niewypełnionego profilu. Aby uzyskać maksymalne pozycje w wynikach wyszukiwania na LinkedInie musisz najpierw dodać zdjęcie profilowe, zawrzeć znajomość z co najmniej 50 członkami sieci i wskazać:

  • Obecne stanowisko i miejsce zamieszkania;
  • Doświadczenie zawodowe;
  • Wykształcenie;
  • Umiejętności (co najmniej trzy) i ich potwierdzenia;
  • Osiągnięcia;
  • Doświadczenia wolontaryjne.

Podstawowe ustawienia profilu na LinkedIn

Chcesz wyróżnić swój profil na LinkedIn spośród milionów użytkowników? Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, jak prawidłowo wypełnić podstawowe informacje na swoim profilu.

Imię i nazwisko

LinkedIn to sieć społecznościowa dla biznesu, nie ma tu miejsca na pseudonimy typu: „Gwiazda Sprzedaży” czy „Jacuszek Wielki”. Podaj swoje prawdziwe imię i nazwisko.

Stanowisko zawodowe

To najważniejszy element na Twoim profilu. Pole „Stanowisko zawodowe” powinno być krótkie (maksymalnie 100 znaków) i twórcze. Z tego pola musi jasno wynikać, kim jesteś i czym się zajmujesz.

Tytuł, a także opis stanowiska zawodowego, należy napisać z uwzględnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwania. W tytule należy użyć słów kluczowych, na przykład „SEO Copywriter” czy „Projekt Manager”. Dopuszczalne jest również umieszczenie w tytule stanowiska swoich stopni naukowych, na przykład „doktor Nauk Psychologicznych”. W opisie określ zakres swoich działań i obowiązków w taki sposób, aby były one maksymalnie zrozumiale i zauważalne podczas wyszukiwania.

Link do profilu

URL do Twojego profilu powinien być krótki i prosty, aby ludzie mogły łatwo Cię znaleźć. Aby zmienić link do profilu należy kliknąć w przycisk „Ustawienia i prywatność”, po czym w polu „Edytuj swój profil publiczny” wciśnij przycisk „Zmień” i w polu „Edytuj adres URL” po naciśnięciu przycisku edycji, wprowadź swój żądany adres LinkedIn i zatwierdź przyciskiem „Zapisz”. Spersonalizowany adres URL do Twojego profilu powinien zawierać od 5 do 30 znaków.

LinkedIn_link_do_profilu

Na przykład:

Standardowy link: https://www.linkedin.com/pub/maryna-strokova-24747511a

Dobry link: https://www.linkedin.com/in/marynastrokova/

Taki skrócony i spersonalizowany link do profilu dobrze prezentuje się na wizytówce, w stopce e-mailowej czy w CV.

Informacje kontaktowe

Pamiętaj o dodaniu swoich danych kontaktowych: numeru telefonu, adresu e-mail, adres URL swoich profili w innych witrynach internetowych (np. do Twittera, Facebooka, kanału YouTube, osobistego bloga czy strony firmy). Aby to zrobić, na swoim profilu kliknij w pole „Zobacz informacje kontaktowe”.

LinkedIn_informacje_kontaktoweWykształcenie

Wypełnienie tego pola jest najważniejsze dla tych, którzy nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego. Pamiętaj, często specjaliści HR szczególnie są zainteresowani absolwentami specjalistycznych szkół wyższych i uniwersytetów. Profile osób z dodanym wykształceniem wyższym są oglądane siedem razy częściej niż inne. Pamiętaj, aby podać dokładną nazwę uniwersytetu, kierunek studiów, stopień i rok ich ukończenia.

Doświadczenie zawodowe

W tym polu opisz swoje przeszłe i bieżące projekty. Określ dokładnie nazwę firmy i zakres swoich obowiązków. Dodaj swoją lokalizację, opisz swoje doświadczenie na każdym dodanym stanowisku. Jakie korzyści przyniosłeś firmie? Jakie były i są Twoje osiągnięcia na danym stanowisku? Nie nadużywaj wyrażeń górnolotnych i najwyższych ocen. W opisie wykorzystuj mniej przymiotników, zastępuj je aktywnymi czasownikami. Zamiast pisać: „Jestem świetnym marketingowcem”, wymień nagrody, konkretne wyniki swoich kampanii, skuteczność swoich działań w liczbach albo opiniach zadowolonych klientów. Dodaj również linki do swoich projektów, prezentacji, filmów, stron, postów na Blogu czy innych materiałów, które mogą służyć za potwierdzenie Twojej fachowości.

Projekty

Zadbaj o regularną aktualizację projektów, nad którymi miałeś okazję pracować. To dobry sposób, aby pokazać swoje umiejętności i kompetencje. Ok. 66% pracodawców zatrudnia pracowników na podstawie ich wcześniejszych projektów i doświadczenia w pracy. Jeżeli posiadasz, umieść linki do projektów, w których uczestniczyłeś.

Umiejętności i potwierdzenia

Dodaj co najmniej trzy swoje umiejętności. Najpierw określ swoje umiejętności w profilu, np. Zarządzanie, Google Ads, Photoshop, a następnie poproś swoich znajomych o potwierdzenie tych umiejętności.

Zainteresowania

Zacznij obserwować grupy tematyczne i strony firmowe, aby być na bieżąco z rozwojem branży, na której się specjalizujesz, sprawdzać zachowanie swojej konkurencji albo nawiązywać cenne relacje z innymi użytkownikami.  W grupach możesz zadawać pytania, udzielać porad i wskazówek lub rozmawiać z kolegami z branży. Grupa może być zamknięta albo otwarta. W przypadku grup zamkniętych musisz złożyć wniosek na dołączenie i uzyskać zgodę od administratora.

Duże firmy i korporacje, w tym międzynarodowe, mają swoje strony na LinkedInie. Strona nie jest tym samym, co grupa. Strony firmowe stwarza się nie w celu promocji marki. Na takiej stronie pracownik może dowiadywać się o nowościach firmy, aktualnych ofertach pracy, czy w celu znalezienia obecnych lub byłych pracowników.

Zdjęcie profilowe

Szczególną uwagę zwróć na wybór zdjęcia profilowego. Dodaj do swojego profilu wysokiej jakości zdjęcie o odpowiednim rozmiarze. Grafika w tle (cover photo) na LinkedInie powinna mieć rozdzielczość 1400 x 425 pikseli, w formacie JPEG, GIF albo najlepiej PNG. Waga zdjęcia nie powinna być większa niż 4 MB. Optymalny awatar na Twoim profilu powinien mieć wymiary 400 x 400 pikseli albo minimum 200 x 200 pikseli. , co dla cover photo, a waga zdjęcia profilowego nie powinna przekroczyć 10 MB.

Jeżeli jesteś albo planujesz stać się administratorem grupy albo strony firmowej na LinkedInie, odwiedź centrum pomocy by zapoznać się z zalecanymi ustawieniami i sugestiami dotyczącymi wykorzystywania zdjęć oraz logo.

LinkedIn_infografika_zdjęcie_profilowe

Sieć kontaktów

Jak w każdej sieci społecznościowej najważniejsze są kontakty. Aby profil był skuteczny, dodaj co najmniej 50 kontaktów do swojej sieci. W przeciwnym razie trudno będzie zarządzać komunikacją. Jak uzupełnić swoją sieć kontaktów? Najpierw dodaj swoich znajomych ze swojej książki adresowej i jednocześnie wyślij zaproszenia do tych, którzy naprawdę mogą Ci się przydać w pracy czy w biznesie.

Jak importować kontakty w LinkedInie? W górnym menu wciśnij „Sieć” po czym pojawi się okienko:

LinkedIn_ksiazka_adresowa_import

Wciśnij „Kontynuuj” albo „Więcej opcji” aby skorzystać z sieci kontaktów na innej platformie. Ta funkcja umożliwia tworzenie kopii zapasowych sieci kontaktów w celu ochrony i bezpieczeństwa połączeń biznesowych.

Dodatkowo możesz użyć zwykłego wyszukiwania. Rozszerzona wersja wyszukiwania na LinkedInie umożliwia znalezienie nie tylko Twoich bliskich znajomych, ale także bliskich znajomych Twoich znajomych i tak aż do trzeciego kręgu.

Kiedy pojawią się w Twojej sieci pierwsze kontakty, system wygeneruje Ci listę potencjalnych znajomych. W zakładce „Sieci” jest pole „Polecane Tobie” a w nim osoby i firmy. Te rekomendacje pojawiają się na podstawie danych Twojego profilu.

Rekomendacje

Rekomendacja to recenzja od Twoich przeszłych czy obecnych współpracowników, partnerów i klientów o Tobie i wynikach Twoje pracy. Im więcej rekomendacji, tym wyższy poziom zaufania do danych określonych w profilu na LinkedIn.

LinkedIn_rekomendacje

Jak prawidłowo poprosić innych o rekomendacje przeczytaj w centrum pomocy na LinkedIn. Postaraj się uzyskać co najmniej dwie rekomendacje o swojej pracy. Kiedy ktoś poprosi Cię o napisanie rekomendacji, wskaż, jak dobrze znasz osobę i podaj konkretne przykłady, które pokazują jego mocne strony. Pamiętaj o wzajemnym szacunku. Jeśli ktoś potwierdził twoje umiejętności, czy napisał dobrą rekomendację o Tobie, nie zapomnij podziękować w odpowiedzi.

Bezpieczeństwo profilu

Aby korzystać z możliwości LinkedIn w stu procentach, Twój profil musi być publicznie dostępny, czyli widoczny dla potencjalnych klientów i partnerów. Profil publiczny jest tworzony automatycznie po zarejestrowaniu się w serwisie LinkedIn i jest publikowany w katalogu użytkownika. Google i inne wyszukiwarki sprawdzają katalog LinkedIn, aby profile publiczne można było łatwo znaleźć w sieci. Można jednak zmienić indywidualne ustawienia prywatności. Na przykład ukryć wyświetlenie profilu na innych witrynach internetowych, bieżący status czy inne parametry i dane osobowe od niezarejestrowanych użytkowników. W menu „Ustawienia i prywatność” dopasujesz profil do swoich celów i potrzeb, na przykład określisz, kto zobaczy listę Twoich kontaktów, zdjęcie itd.

 Dodatkowe aktywności, związane z LinkedIn

  • Tworzenie i publikacja postów. To świetny sposób, aby przedstawić swoją wiedzę zawodową i zaprezentować się jako specjalista w swojej dziedzinie.
  • Wprowadzenie autocenzury. Nie pisz i nie publikuj na LinkedInie, tego, czego nie powiedziałabyś głośno w wywiadzie.
  • Aktualizacja danych. Regularnie aktualizuj informacje osobowe. Użytkownicy, regularnie aktualizujący profile na LinkedInie, częściej otrzymują oferty współpracy.
  • Przycisk LinkedIn na stronie i blogu. Zainstaluj przycisk LinkedIn na swoim blogu lub na swojej witrynie, aby subskrybenci i czytelnicy mogli udostępniać Twoje posty na swoim profilu LinkedIn.
  • Link do profilu. Umieść link do swojego profilu na LinkedIn wszędzie, gdzie jest to możliwe: w stopce e-mail, w CV, w sieciach społecznościowych, takich jak: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram itd.

 

Artykuł powstał przy współpracy z Katarzyną Bogucką.

Jak prowadzić konto na LinkedIn? Krótki przewodnik
5 (100%) 4 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here