Zmieniasz stronę? Uważaj na SEO!

Zmieniasz stronę? Uważaj na SEO!
5 (100%) 3 votes

Prawidłowo wykonany redesign, czy zmiana silnika strony bez wątpienia przynosi wiele korzyści, zarówno od strony UX (doświadczeń użytkownika) jak i SEO. Jednak taka operacja niesie również wiele zagrożeń. Szczególnie z punktu widzenia pozycji poszczególnych fraz w wyszukiwarce.

Każdy przypadek jest inny, często nie unikniemy spadków w początkowym okresie. Wykonanie kilku podstawowych czynności zminimalizuje jednak negatywny efekt, a umiejętna optymalizacja pozwoli na stabilny wzrost w przyszłości.

 

Adresy URL / przekierowania

Jest to jeden z najważniejszych elementów podczas migracji serwisu. Jeśli jest to możliwe należy zachować dotychczasowe adresy oraz ich strukturę. Niestety bardzo często ze względów technicznych nie jesteśmy w stanie tego zrobić. Nie warto też trzymać się tej zasady, jeśli na starej stronie występowały URLe nieprzyjazne wyszukiwarce.

Przyjmijmy, że adresy muszą być zmienione, jakie będą konsekwencje? Bardzo poważne, ponieważ próba wejścia na zakładkę ze starej strony zwróci nam błąd 404, stracimy więc znaczną część ruchu z wyszukiwarki. Jeszcze gorzej sprawa wygląda pod kątem SEO. Przepadnie nam moc linków przychodzących kierujących na nieistniejące już podstrony.

Żeby obronić się przed negatywnymi skutkami powinniśmy:

– Zachować stare adresy URL tam, gdzie jest to możliwe (szczególnie poważnie potraktujmy zakładki generujące największy ruch na stronie i gwarantujące najwyższe pozycje dla istotnych fraz kluczowych).

– Zastosować przekierowania 301 wszędzie tam gdzie adres się zmienia (ważne, żeby stary adres został przekierowany na swój odpowiednik w nowej wersji serwisu).

– Jeśli na nowej stronie nie ma odpowiednika dla dotychczasowej zakładki powinniśmy ją przekierować na podstronę zbliżoną tematycznie. Na przykład: /produkt-x, którego już nie chcemy na naszej stronie, możemy przekierować na główną stronę danej kategorii.

rp_csstricks.jpg

Znacznik <title>

Powinniśmy przenieść zawartość tego znacznika dla każdej podstrony serwisu. Może się zdarzyć, że na starej stronie większość tytułów była identyczna – wtedy warto zmienić je na unikatowe. W takim przypadku niczym nie ryzykujemy, a możemy sporo zyskać.

 

Treści

To czego przede wszystkim nie powinno się robić to znaczne zmniejszenie ilości treści, oraz wymiana większości tekstów na stronie. Podczas migracji warto w jak największym stopniu odwzorować zawartość i strukturę ( włącznie z nagłówkami Hx), ewentualnie uzupełniając brakujące miejsca o nowy content.

 

Linkowanie wewnętrzne oraz linki przychodzące.

Podobnie jak w przypadku poprzednich elementów, powinniśmy odwzorować strukturę linków ze starej strony. Należy zwrócić uwagę, żeby linki nie wskazywały starych, przekierowanych przez nas URLi, tylko odpowiednie adresy na nowej stronie.

Dotyczy to również linków przychodzących z innych stron. Tam gdzie jest to możliwe, należy zaktualizować stare odnośniki.

 

Co jeszcze?

– jeśli na starej stronie zaimplementowany był kod Google Analytics należy go przenieść na nową stronę,

– po „odpaleniu” nowej strony trzeba sprawdzić, czy nie jest ona zablokowana dla robotów Google,

– należy upewnić się, że strona produkcyjna (na testowej domenie) jest zablokowana przed indeksacją – w przeciwnym razie będzie tworzyła kopię treści.

– należy przygotować aktualną mapę witryny i zgłosić ją w Google Search Console.

Rafał Suski

Autor: Rafał Suski

Pasjonat SEO, w Clearsense od marca 2015. Obecnie koordynuje pracę zespołu odpowiedzialnego za techniczną optymalizację stron WWW

Podziel się

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks