Wiedza potrzebna od zaraz! MSP wciąż nie znają marketingu online

0
402

Wiedza potrzebna od zaraz! MSP wciąż nie znają marketingu online.

Wydawać by się mogło, że w Internecie znajdziemy wszystko. Otóż nie! Wg Łukasza Pietrzaka, koordynatora projektu Internetowe Rewolucje w Google Polska, obecnie tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo sektora MSP oferuje swoje usługi i produkty online na rynku polskim, a jedynie 3,9% firm zdecydowało się szukać klientów za granicą. Te liczby mówią same za siebie. Szkoda, bo po drugiej stronie – rynek kupujących w Internecie dynamicznie rośnie, a badania pokazują, że nawet połowa konsumentów preferuje e-usługi i zakupy online[1]. Szansa dotarcia do klientów w sieci dla małych i średnich przedsiębiorców jest ogromna, dlaczego więc tak niewielu wśród nich „e-entuzjastów”? Dlaczego na tle 28 państw członkowskich UE, zajmujemy dopiero 24. miejsce w tegorocznym “Indeksie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego”?

Bariery

Odpowiedź na to pytanie frapuje wiele osób, ale Google Polska postanowiło zbadać temat od podszewki, startując z projektem dla MSP Internetowe Rewolucje. Na przykładzie firm, biorących udział w tym programie, okazuje się, że mimo łatwego, właściwie nieograniczonego obecnie dostępu do wiedzy, to właśnie jej brak jest główną barierą w  skutecznym korzystaniu z Internetu w komunikacji z potencjalnymi klientami. Tak! 69% przedsiębiorców nie wie jak promować i skutecznie sprzedawać w sieci swoje produkty czy jak obsługiwać narzędzia e-marketingu. Niestety, dane nie rokują optymistycznie, ponieważ około 36% przedsiębiorców z tej grupy nawet mimo chęci… nie miałaby czasu na naukę[1]. Wbrew pozorom, tego czasu nie trzeba wcale tak wiele. Na rynku dostępne są jednodniowe, bezpłatne szkolenia dla przedsiębiorców w zakresie e-marketingu.

Wiele firm rozpoczyna przygodę z e-marketingiem od podstawowej obecności w Internecie (Web Presence), czyli posiadania strony WWW i/lub wizytówki firmy w jednym z  popularnych katalogów. O Web Presence pisaliśmy w Raporcie “Rynek Marketingu Online dla MSP w Polsce”. Większa aktywność w sieci stanowi już dla firm wyzwanie. Problemem w tym przypadku jest już nie tylko brak wiedzy, lecz także obawa, że wiąże się to z dużymi kosztami (u 21% przedsiębiorców). W jednym i drugim przypadku, podłoże problemu to brak zrozumienia dla marketingu cyfrowego. Firmy MSP nie do końca widzą jego potencjał i możliwości, albo po prostu nie mają zaufania do “czegoś”, co jest wirtualne. Jak to “coś” ma im zwrócić to, co zainwestują i jeszcze pozwolić zarobić? Nadal bardziej hołdują tradycyjnej reklamie, bo ta jest dla nich bardziej namacalna i realna.Wiedza potrzebna od zaraz! MSP wciąż nie znają marketingu online

Efekty

Co daje e-marketing w typowym małym lub średnim przedsiębiorstwie? Bardzo wiele! 59% firm, które przystąpiły do projektu Internetowe Rewolucje i zdecydowały się wdrożyć narzędzia marketingu cyfrowego są zadowolone z efektów: większe zyski, nowi klienci, wzrosty sprzedaży itp., a co ósme przedsiębiorstwo zwiększyło też zatrudnienie.

Te informacje są dobrą wróżbą, pozostaje więc tylko mieć nadzieję, że przedsiębiorcy będą poszerzać swoją wiedzę o marketingu cyfrowym i “tajemniczy” Internet stanie się dla nich może nie od razu otwartą księgą, ale przynajmniej przyjaznym i wartościowym miejscem promocji swojego biznesu.

Marketing internetowy dla MSP to temat szeroki. Pisaliśmy o nim już wcześniej i zapewne nie raz jeszcze pojawi się on jako bohater naszego bloga. Mimo, że różne źródła prezentują często zupełnie rozbieżne opinie i dane, wniosek nasuwa się jeden – żyjemy w erze marketingu cyfrowego. Czy nam się to podoba, czy nie – jeśli firmy nie ma w sieci, dla potencjalnych klientów po prostu nie istnieje.

 

[1] Źródło danych: analiza rynkowa przygotowana przez firmę badawczą IPSOS na potrzeby projektu „Internetowe Rewolucje”.

Źródło: https://www.pb.pl/polski-biznes-zagubil-sie-w-internecie-937805

Wiedza potrzebna od zaraz! MSP wciąż nie znają marketingu online
5 (100%) 1 vote

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here