Przygoda z e-biznesem. Czy może w tym pomóc e-platforma?

1
1209

Przygoda z e-biznesem. Czy może w tym pomóc e-platforma

Prawie co trzeci właściciel e-sklepu podejmuje działania w serwisach aukcyjnych i na marketplace, aby zainteresować potencjalnych klientów swoją ofertą. Blisko 22% wskazuje obecność w tych miejscach jako działanie z największym wpływem na zwiększenie sprzedaży w sklepie.

Takie wnioski płyną z „Raportu 2017: E-commerce inwestuje w siebie” przygotowanego przez Shoper®. Najczęstszymi działaniami podejmowanymi przez e-sklepy, aby przyciągnąć potencjalnych klientów do swojej oferty, są aktywności w mediach społecznościowych – akcje promocyjne oraz płatne reklamy na Facebooku. Działania te postrzegane są także jako jedne z istotnych metod zapewniających wzrost sprzedaży.

Przygoda z e-biznesem. Czy może w tym pomóc e-platforma?

Polskie e-platformy

Aż 37% właścicieli e-sklepów wystawia swoje produkty w serwisach aukcyjnych oraz na różnego rodzaju platformach sprzedażowych dostępnych online (marketplace). Idea marketplace sprowadza się do pośrednictwa pomiędzy kupującymi a sprzedającymi. Dla sprzedających to w miarę prosta platforma handlowa, na której można wystawić swoje produkty. Dla kupujących natomiast to miejsce, w którym w prosty sposób można przeglądać oferty z danej kategorii, porównać warunki sprzedaży, wybrać pożądany produkt i przejść na stronę internetową sklepu, aby sfinalizować transakcję.

Na rynku działa już wiele platform handlowych integrujących oferty z różnych sklepów internetowych. Według raportu Gemius PBI w kwietniu 2018 roku ponad 16,6 milionów osób odwiedziło allegro.pl, natomiast na olx.pl różnych ofert szukało ponad 13,45 mln osób. Ponad 9,8 mln Polaków porównywało także oferty produktów na stronach ceneo.pl. Zapewne marketplace Facebooka będzie dużym konkurentem dla Allegro, OLX, Gumtree. W kwietniu tego roku właściciele polskich firm zyskali także nowe miejsce na promocję i dystrybucję produktów w postaci Marketplace pkt.pl, przy pomocy którego mają szansę dotrzeć z ofertą swoich produktów i usług zarówno do konsumentów, jak i odbiorców biznesowych.

Stały wzrost sprzedaży e-sklepów

We wspomnianym raporcie Shoper® blisko 80% badanych e-sklepów przyznało, że w 2017 roku ich przychody wzrosły. W ocenie właścicieli sklepów internetowych największe znaczenie dla generowania wzrostu przychodów ze sprzedaży online ma promocja sklepu i wynikająca z tego rosnąca rozpoznawalność marki. Tak wskazało aż 76% respondentów badania. Obsługa klienta to drugi, istotny czynnik, sprzyjający budowaniu długotrwałych relacji z klientem i zapewnieniu większej lojalności konsumentów. Z tym idą w parze powroty do kolejnych zakupów, zwłaszcza jeśli oferta w sklepie jest systematycznie wzbogacana, co również przekłada się na wzrost sprzedaży. Zadowolony, lojalny klient to najlepsze źródło rekomendacji dla marki, co ewidentnie sprzyja pozyskiwaniu nowych osób kupujących w e-sklepie. Nowi klienci zawsze pozytywnie wpływają na rozwój firmy.

Przygoda z e-biznesem. Czy może w tym pomóc e-platforma?

Polskie e-sklepy – perspektywy

Według danych platformy Shoper® w 2017 roku najwięcej sklepów internetowych powstało z asortymentem odzieżowym oraz w kategorii związanej z domem i ogrodem. Trzecią kategorią wiodącą w polskim e-commerce pod względem nowo powstałych sklepów online było  „Zdrowie i uroda”.

Przygoda z e-biznesem. Czy może w tym pomóc e-platforma?

Obecnie szacuje się, że w Polsce działa około 23 tysiące sklepów internetowych. Według az.pl do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 30 tysięcy. Nowe prawo zakazujące handlu w niedzielę w znacznym stopniu zachęci polskie firmy do przenoszenia swojego biznesu do Internetu oraz pełnego integrowania kanałów sprzedaży stacjonarnej z jej internetowymi i mobilnymi odpowiednikami.

Wraz ze wzrostem liczby sklepów internetowych będzie rosła popularność e-platform jako narzędzia wsparcia sprzedaży. Wiąże się to także z działaniami serwisów społecznościowych, które już udostępniają na swoich stronach marketplace. Akcje promocyjne podejmowane przez firmy w social mediach będą więc w naturalny sposób wykorzystywały siłę i potencjał tych platform. Obecność na e-platformie pozwoli także na prowadzenie regularnej promocji e-sklepu oraz podnoszenie świadomości i rozpoznawalności marki.

Zainteresowanie e-platformami rośnie, nie tylko w segmentach B2C (business-to-consumer) oferujących produkty dla przysłowiowego Nowaka w sklepach internetowych, ale także w segmentach B2B (business-to-business) obejmujących wiele powiązań łączących firmy z ich partnerami biznesowymi. W praktyce platforma B2B dostarcza szereg funkcjonalności usprawniających transakcje biznesowe zachodzące na wszystkich etapach procesu zakupowego pomiędzy firmami a ich dostawcami, producentami, dystrybutorami lub klientami. Klienci mają stały wgląd do aktualnej oferty, mogą składać zamówienia „na odległość” w dogodnym dla siebie terminie i miejscu, a także mają możliwość prześledzenia historii własnych zamówień oraz kontrolowania aktualnego stanu rozliczeń.

E-commerce mocno wchodzi w świat relacji biznesowych. Doświadczenia e-konsumenckie w istotny sposób wpływają także na wymagania klientów biznesowych względem platform B2B. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że prawie czterech na pięciu Polaków, zanim dokona poważniejszego zakupu, zbiera informacje na ten temat, porównuje ceny i sprawdza jego opinie w internecie, to rola platform integrujących w jednym miejscu oferty z wielu kategorii branżowych, zarówno rynku B2B, jak i B2C, z każdym rokiem będzie rosła.

Przygoda z e-biznesem. Czy może w tym pomóc e-platforma?
5 (100%) 3 votes

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here