Sól i pieprz SEO, czyli kilka słów o title i description

Sól i pieprz SEO, czyli kilka słów o title i description
3.67 (73.33%) 3 votes

sól i pieprz optymalizacji

Na naszym blogu wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, jak ważne na stronie są wypełniające ją treści.
Co jeszcze można  n a p i s a ć, żeby nasza strona była jak najbardziej widoczna w SERP?

Title i Description – z czym to się je?

Tak jak umiejętne dodanie soli i pieprzu może wydobyć smak potrawy, tak metatagi title i description mogą pomóc zdefiniować poszczególne zakładki naszej strony i wydobyć z nich to, co najważniejsze. Mimo, że nie są tak widoczne, jak np. nagłówki. Gdzie więc ich szukać?

W kodzie strony znajdują się w sekcji Head odpowiednio pomiędzy znacznikami <title> </title>, oraz <meta name=”description” content=”lorem ipsum.” />.  Jako użytkownicy Internetu najczęściej oglądamy je w SERP:

cs serp

Tag title jest także widoczny w górnym pasku każdej otwartej zakładki.

blog title

Czemu służą? Title i description mają za zadanie w ograniczonej liczbie znaków podsumować to, co znajduje się na danej podstronie. Skoro dysponujemy ograniczoną liczbą znaków – warto dobrze ją wykorzystać!

Jak zrobić to dobrze – krótki poradnik dla początkujących

Przede wszystkim pamiętaj – to naprawdę proste :)

  • Ile mamy miejsca? W tej chwili optymalną długością title jest nadal maksymalnie 60 znaków (ze spacjami), natomiast description – 150-160.
  • Zarówno title, jak i description powinny po prostu krótko zatytułować i opisać daną podstronę. Jednak title w rodzaju „Strona główna” czy „O firmie” dalekie są od ideału, ponieważ…
  • Te metatagi to idealne miejsce do umieszczenia ważnych dla nas fraz kluczowych. Trzeba pamiętać tylko o zasadzie, by nie były to słowa przypadkowe, a starannie dobrane do danej zakładki. Gdy przygotowujemy title i description do poszczególnych produktów lub usług sprawa jest zazwyczaj prosta – najważniejszą frazą dla danego produktu lub usługi jest oczywiście ich nazwa. Co w takim razie ze stroną główną, zakładką o firmie, kontaktem? Wybierz frazę, która łączy się z Twoją działalnością i często pojawia się na danej zakładce. W ten sposób każda zakładka będzie maksymalnie spójna, a tym samym – dobrze zoptymalizowana pod konkretną frazę.
  • Nie przesadzaj z ilością fraz – jak zawsze w SEO – za dużo fraz to niezdrowo i zamiast apetycznych metatagów możemy upichcić spam.
  • Pamiętaj o brandzie – nazwę firmy warto dodawać przede wszystkim w title.
  • Działasz lokalnie? W odpowiednich miejscach umieść nazwę miejscowości lub województwo (np. w metatagach na stronie głównej czy w kontakcie).
  • Kolejność ma znaczenie – title zaczynaj zawsze od najważniejszej dla danej zakładki frazy kluczowej, potem możesz umieścić nazwę swojej firmy czy miejscowość. A jeśli starczy miejsca – nawet jakiś ładny epitet (najlepiej, najtaniej, najszybciej – wiadomo J)
  • Warto przygotować unikalne zestawy title i description dla wszystkich zakładek Twojej strony – wtedy zadziałają najlepiej, bo jak wiadomo – Google nie lubi duplikatów.

Metatagi to nadal bardzo ważny element, który może mieć duże znaczenie, jeśli chodzi o widoczność strony. Dlatego warto poświęcić odpowiednią ilość czasu, by metatagi dobrze zoptymalizować. Do dzieła!

Autor: Aleksandra Kowalczyk

Kierownik Sekcji Copywritingu CS Group Polska sp. z o.o.

Podziel się

2 komentarze

  1. Warto również dodać, że description ma również funkcję „doprecyzowującą” – czasem w stosunkowo krótkim title mieszczą się wszystkie kluczowe informacje o podstronie i związanej z nią ofercie. W takiej sytuacji możemy doprezycować to w description, aby uniknąć nietrafnych wejść na stronę, które psują nam współczynniki jakościowe.

    Post a Reply
  2. W mojej ocenie tytuł i opis każdej indywidualnej podstrony www mają jedno z kluczowych znaczeń dla pozycji na daną frazę.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks