Reklama display niejedno ma imię – formy reklamy graficznej w Internecie

2
1166

Reklama display niejedno ma imię - formy reklamy graficznej w Internecie

Powszechnie wiadomo, że Internet, jako środek masowej komunikacji, daje szerokie możliwości promowania. Decydującą cechą w reklamie internetowej jest jej interaktywność, dzięki której główną rolę w komunikacji marketingowej odgrywa użytkownik sieci Internet. To odbiorca komunikatu decyduje, co chce oglądać, o czym się dowiedzieć i z jaką informacją się zapoznać.

Każdy reklamodawca internetowy stara się na wszystkie sposoby przyciągnąć uwagę odbiorcy przekazu, wykorzystując różne formy oraz kanały reklamowania w Internecie, uwzględniając ich funkcje oraz dopasowując je do potrzeb odbiorcy końcowego, tak aby np. kliknął w baner, przeszedł na pożądany link i ostatecznie dokonał zakupu. Warto też pamiętać, że formy marketingu internetowego wzajemnie się uzupełniają.

Jednocześnie bez względu na cel, jaki reklamodawca zamierza osiągnąć: zwiększyć liczbę odwiedzających stronę internetową, zwiększyć sprzedaż czy zbudować wizerunek marki, reklamodawca musi mieć świadomość istnienia różnorodnych form reklamy w Internecie i funkcji, które pełnią.

Jedną z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych przez reklamodawców form reklamowania, jest reklama graficzna w portalach internetowych (ang. display). Reklama displayowa jest to animowana forma reklamy graficznej, która występuje w dziesiątkach różnych form. Do najbardziej rozpowszechnionych i najczęściej wybieranych należy zaliczyć:

  1. Banner – jedna z pierwszych i do tej pory popularnych form reklamy. Jej rozmiar maksymalny wynosi 468 × 60 pikseli. Rozmieszcza się ją przeważnie w górnej części stron internetowych. Kliknięcie w nią powoduje przejście na stronę reklamodawcy.
  2. Billboard – najczęściej wykorzystywana forma reklamy w Internecie, wyświetlana zawsze w najbardziej widocznych, górnych częściach stron. Billboard występuje w rozmaitych odmianach, takich jak:
    • Billboard tradycyjny (750 × 100 pikseli) – wykorzystywany w celu wywołania reakcji bezpośredniej lub promowania marki, występuje głównie w górnej, środkowej części strony;
    • Podwójny billboard (750 × 200 pikseli) – umieszczany przeważnie nad lub pod głównym menu strony;
    • Potrójny billboard (750 × 300 pikseli) – alternatywa dla billboardu podwójnego;
    • Wideboard (940 × 300 albo 970 × 300 pikseli) – największy format płaskiej reklamy, emitowany głównie w górnej, środkowej części strony. Występuje również w wersji rozwijanej i scrolowanej;
    • Expand billboard – rodzaj reklamy, która rozwija się po najechaniu na nią kursorem myszy. Niekiedy może zasłaniać fragment treści;
    • Push billboard – forma billboardu, która rozwija się przesuwając treści w dół;
    • Scroll billboard – reklama, która podczas przewijania porusza się.
  3. Skyscrapper (baner pionowy) – kolejna, często wykorzystywana, forma reklamy internetowej, której główną zaletą jest jej rozmiar (najczęściej w formacie 120 lub 160 × 600 pikseli) i kształt. Skyscrapper emitowany jest w kolumnie dodatkowej po prawej albo lewej stronie serwisu. Kliknięcie w taką reklamę zwykle powoduje przejście na stronę reklamodawcy.
  4. Box śródtekstowy (inaczej rectangle) – ten format reklamy emitowany jest zwykle w pomocniczej kolumnie po prawej czy lewej stronie serwisu albo wewnątrz głównej treści, np. artykułu, i wpleciony w taki sposób, że tekst go otacza z różnych stron. Wymiary takiej reklamy wynoszą 300 × 250 lub 336 × 280 pikseli.
  5. Halfpage – znajduje się przeważnie po prawej stronie serwisu internetowego, w tym samym miejscu co rectangle. Halfpage ma większe wymiary od rectangla i wynoszą one 300 × 600 pikseli. Kliknięcie w taką reklamę powoduje przejście do strony docelowej kreacji.
  6. Scroller – kolejna forma reklamowania na serwisach internetowych. Scroller ma postać grafiki flash lub wąskiego paska reklamowego, umieszczonego przeważnie na dole strony. Często treść scrollera przewija się. Jego rozmiary w przybliżeniu wynoszą 400 × 800 pikseli.
  7. Belka reklamowa – występuje w różnych rozmiarach, ma wygląd wąskiego paska i jest umieszczany w różnych częściach serwisu internetowego, w zależności od layoutu portalu.
  8. Tapeta (inaczej wallpaper czy watermark)/Screening – ma dużą rozdzielczość (1024 × 768 pikseli lub 1280 × 1024 pikseli). Taki format reklamy jest nieklikalny przez to, że występuje jako tło serwisu internetowego, poza obszarem treści. Tło może się zmieniać, w zależności od działań użytkownika. Jeśli w takiej reklamie wielokrotnie powtarza się logotyp firmy czy produktu, taka reklama nosi nazwę „watermark”. Screening jest to połączenie tapety z billboardem lub billboardem podwójnym i często jest to jednolita grafika, wykonana w taki sposób, żeby granica pomiędzy nimi była maksymalnie niezauważalna (obszar samego billboardu jest wtedy klikalny).
  9. Floating up – format reklamy, który porusza się po stronie, w zależności od działań użytkownika, często jest możliwość dołączenia dźwięku, animacji czy muzyki.
  10. Expanding up – format reklamy, który zmienia rozmiar, może zmieniać rozmiar zawartości samego serwisu.
  11. Reklama video – jest podobna do reklamy w formacie banneru, zamiast wyświetlanych obrazków statycznych czy animowanych wyświetlana jest reklama w formacie wideo.
  12. Interstitial – występuje w formacie animacji flash, wypełniającej całą stronę. Wiąże się z ograniczeniami technicznymi, bo nie może zajmować całego ekranu, tylko dostępną powierzchnię wewnątrz okna przeglądarki.
  13. Expand Billboard (Podwójny Billboard, Potrójny Billboard, Skyscraper) – jest to format reklamy, który po najechaniu kursorem myszy rozwija się lub zwija się do pierwotnego rozmiaru podstawowego billboardu/skyscrappera (od 750 × 100 lub 200 pikseli → 750 × 300 pikseli oraz od 750 × 300 → 750 × 600 pikseli).
  14. Expand Corner – jest rozwijanym formatem reklamy internetowej, emitowanej głównie w prawym, górnym rogu witryny internetowej, który po najechaniu kursorem rozwija cały jej róg, zakrywając przy tym treści witryny i wraca do standardowego formatu po zjechaniu. Wymiary: 120 × 120 pikseli – rozmiar podstawowy; 520 × 520 pikseli – rozwinięty.
  15. Billboard FX/Podwójny Billboard FX – jest podobny do formatu Expand Corner, tylko położony przeważnie w górnej, środkowej części serwisu, a jego wymiary mogą mieć format 750 × 100 pikseli (rozmiar całkowity) → 750 × 550 pikseli (rozmiar rozwinięty) w przypadku Billboardu FX oraz 750 × 200 pikseli (rozmiar całkowity) → 750 × 550 pikseli (rozmiar rozwinięty) w przypadku Podwójnego Billboard FX. Zamknięcie takiej reklamy jest akcją jednorazową, po czym reklama się więcej nie wyświetla.
  16. Floor Ad – znajduje się na samym dole przeglądarki i składa się z billboardu podwójnego oraz krzyżyka odpowiedzialnego za zwijanie (może też zawierać wideo).
  17. Scroller – jest formą reklamy, emitowanej na warstwie w rozmiarach 30 × 400-800 pikseli. Zazwyczaj ma postać grafiki flash lub też obrazka na samym dole przeglądarki.
  18. Push billboard – po rozwinięciu przesuwa główną treść strony w dół, zwiększając swoją powierzchnię od 750 × 100 pikseli do 750 × 300. Po odsunięciu kursora od okienka reklama zwija się do początkowego rozmiaru.

Powyżej przedstawione główne formaty reklamy display’owej, przynoszą zamierzone efekty reklamowania w Internecie. Najlepsze wyniki reklamowania w wirtualnym środowisku są osiągane wtedy, gdy firmy nie ograniczają się do jednej formy reklamy, lecz jednocześnie korzystają z kilku, uzupełniających się wzajemnie. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż samo reklamowanie nie jest wystarczające, jeśli strona internetowa nie odpowiada wymaganiom i oczekiwaniom potencjalnych nabywców oraz wymogom rynku.

Reklama display niejedno ma imię – formy reklamy graficznej w Internecie
5 (100%) 3 votes

2 KOMENTARZE

    • Prawdopodobnie głównym atutem automatycznego rozmieszczenia reklam, oferowanego przez Google, jest oszczędność czasu, który tracimy podczas samodzielnego tworzenia reklam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here