3 wskazówki, jak dostosować content na stronie do wymogów Mobile First Index

0
2825

3 wskazówki, jak dostosować content na stronie do wymogów Mobile First Index

Twierdzenie, że urządzenia mobilne to przyszłość internetu w zasadzie nie jest już do końca prawdziwe. To nie tyle prognoza, co raczej nasza rzeczywistość „tu i teraz” – 22,3 mln polskich internautów ma smartfona, co stanowi aż 58% całej populacji. Wszystko wskazuje też na to, że liczba mobilnych internautów będzie nadal wzrastać.

Nie znaczy to jednak, że sam temat mobilnych wersji strony przestał być aktualny. Wręcz przeciwnie – niedawno stał się wyjątkowo gorący ze względu względu na wprowadzenie przez Google Mobile First Index. Pod koniec marca Google oficjalnie ogłosił, że mobilne wersje stron będą brane pod uwagę w pierwszej kolejności przy indeksowaniu serwisów. Ma to usprawnić i poprawić trafność wyszukań, oczywiście ze szczególnym wskazaniem na zapytania pochodzące z urządzeń mobilnych. Co to oznacza w praktyce? Jeśli Twoja strona nie posiada wersji mobilnej lub jej wersja mobilna jest uboższa niż desktopowa, Twój serwis może spaść w wynikach wyszukiwania. Ujmując temat z nieco innej perspektywy i upraszczając go jeszcze bardziej – mobilna wersja strony będzie mogła decydować o wynikach wyszukiwania nawet wtedy, gdy użytkownik będzie korzystał z „tradycyjnego” wyszukiwania, czyli na komputerze stacjonarnym.

Co z wersjami responsywnymi? Dla wszystkich, którzy co prawda nie mają wersji mobilnej, ale zadbali o RWD mamy dobre wieści – Google docenia również taką metodę dotarcia do mobilnych użytkowników internetu. Stronę responsywną lub z dynamicznym contentem można uznać za przygotowaną do zmierzenia się z Mobile First Indexing.

Warto dodać, że jeżeli posiadasz tylko wersję desktopową swojej witryny, Google nadal będzie ją indeksował, jednak Twój serwis może po prostu bardzo szybko przegrać w wynikach z bardziej mobilną konkurencją.

Przeczytaj również:  Jak napisać tekst, który sprzedaje? Krótki poradnik

Mobile First Index będzie wprowadzane stopniowo, ale na pewno nie warto zwlekać, tylko już teraz przygotować się na moment, w którym zmiana zostanie wdrożona w 100%.3 wskazówki, jak dostosować content na stronie do wymogów Mobile First Index

Jak w takim razie przygotować stronę mobilną?

Oczywiście należy zacząć od tego, żeby ją mieć! Jeśli zwlekałeś z zabraniem się za przygotowanie wersji strony dla urządzeń mobilnych – czas się za to zabrać! Strona mobilna nie powinna być dłużej uznawana jedynie za dodatek, ale stać się na dobre integralnym elementem Twojego serwisu. Nie chodzi tutaj tylko o dostosowanie się do wymogów Google, ale także o wygodę Twoich potencjalnych klientów. Obecnie aż 21% ruchu na stronach pochodzi z urządzeń mobilnych[1], a to znaczy, że jako przedsiębiorcy, zdecydowanie powinniśmy wziąć pod uwagę mobilnych internautów i to, czy nasza witryna będzie dla nich czytelna i przyjazna w użytkowaniu. Jeśli pierwszy krok masz już za sobą i Twój serwis istnieje także w wersji mobile, to w kolejnym etapie powinieneś się bliżej przyjrzeć temu, co się na nim znajduje.

Content na stronie to jeden z najważniejszych czynników, który może zadecydować o dobrej widoczności w SERP, także gdy mówimy o indeksowaniu Mobile First. Jak przygotować treść na stronę mobilną, by była odpowiednia zarówno dla Google, jak i internautów? Mamy dla Ciebie 3 wskazówki!

  • Mniej nie znaczy lepiej, gdy mówimy o treściach.

Wśród wielu właścicieli stron nadal pokutuje mit, że wersja mobilna powinna zawierać mniej tekstów niż desktopowa. To błędne założenie, a wprowadzając je w życie możemy zaszkodzić widoczności naszego serwisu. Pamiętajmy, że skoro „Mobile First” to znaczy, że wersja mobilna strony będzie tą najważniejszą, którą weźmie pod uwagę algorytm. Jeżeli skrócimy nasze treści w stosunku do wersji desktop, to sprawimy, że będą mniej wyczerpujące i mniej obszerne tematycznie. Wraz ze skrótami pozbędziemy się też bez wątpienia wielu ważnych dla nas fraz kluczowych. To znaczy, że nasze treści mobile będą mniej wartościowe i dla internautów, i dla algorytmu. To prosta droga do spadku w SERP. Dlatego należy zadbać, by obie wersje naszej strony miały taką samą lub podobną ilość treści i przekazywały zbliżoną do siebie ilość informacji.

  • Zadbaj o dobrą prezentację tekstów.
Przeczytaj również:  5 kroków do optymalizacji treści

To temat ściśle powiązany z długością treści. Czytelność prezentowanych tekstów na urządzeniach mobilnych jest jeszcze bardziej istotna, niż na ekranie monitora. To oczywiste, bo w wypadku mobile mamy do czynienia z mniejszą powierzchnią ekranu. Może to być bowiem zarówno spory tablet, jak i niewielki smartfon. Ważne, żeby użytkownik zawsze mógł łatwo trafić tam, gdzie w danym momencie potrzebuje. Niezbędny będzie tutaj podstawowy arsenał dobrej organizacji tekstu, czyli odpowiednio umieszczone i dobrane nagłówki oraz pogrubienia. To nie tylko korzyść w SEO, ale także niezawodny sposób na podzielenie tekstu na mniejsze fragmenty, które znacznie ułatwią czytelnikowi poruszanie się po tekście oraz sprawią, że będzie w stanie łatwiej znaleźć interesujące go informacje. Na stronach mobilnych sprawdzą się też rozwiązania typu „rozszerzony content”, które nie są polecane w przypadku desktopowych wersji. Zwijane i rozwijane „akordeony” mogą w tym wypadku bardzo ułatwić poruszanie się po stronie z większą ilością treści, oczywiście, jeśli zostaną zaprojektowane z poszanowaniem zasad UX.

  • Nie zapominaj o metadanych.

Metadane niezmiennie odgrywają kluczową rolę w informowaniu internautów i robotów wyszukiwarki o tym, co znajduje się na stronie. I dla jednych, i dla drugich może to być pierwszy kontakt z Twoją stroną, dlatego należy zadbać o to, by były przygotowane w sposób przemyślany i tak samo staranny jak na „tradycyjną” wersję Twojego serwisu.

Przeczytaj również:  Czas copywriterów, czyli jak napisać dobry tekst na stronę WWW?

Wszyscy, którzy już się zmierzyli z przygotowywaniem wartościowych treści na swoje strony, bez wątpienia widzą wyraźnie, że nie ma znacznej różnicy między przygotowywaniem contentu na desktop i mobile. O to chodzi – mimo mniejszych rozmiarów urządzeń mobilnych, jako ich użytkownicy nie chcemy przecież dostawać mniejszej ilości informacji! Dlatego należy zadbać, by nasza strona mogła dostarczać tak samo wyczerpujące treści wszystkim jej użytkownikom.

[1] IAB AdEx 2017 Q3, 2017, iab.org.pl

e-book Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów
5/5 - (3 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here