16 najczęstszych błędów SEO. Jak ich uniknąć?

7
5496

SEO - Optymalizacja pod wymogi wyszukiwaki

Podczas codziennej pracy trafia do nas mnóstwo stron Internetowych, dla których SEO było prowadzone mniej lub bardziej starannie. Podczas analizowania takich stron da się zauważyć kilka-kilkanaście błędów, które się powtarzają, a których wyeliminowanie może znacznie poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania. Poniżej starałem się zebrać takie błędy dotyczące SEO oraz przedstawić porady jak ich uniknąć.

1. Upychanie słów kluczowych

Przeciążenie strony internetowej słowami kluczowymi tak, aby wyszukiwarki internetowe uznały witrynę za istotną, nazywa się upychaniem słów kluczowych.

Gęstość słów kluczowych jest dość ważnym czynnikiem, który jest brany pod uwagę przez silnik wyszukiwarki w określaniu jej powiązania z danym tematem oraz swoistej “ważności” twojej strony.

Można to łatwo policzyć:

Gęstość słów kluczowych = ilość tekstu / liczba wystąpień danego słowa kluczowego.

Weźmy dla przykładu taką treść: „Tani hydraulik Warszawa to najlepszy tani hydraulik Warszawa, który rozwiąże problemy z hydrauliką. Sprawdź, gdzie jest najlepszy tani hydraulik Warszawa zanim będzie za późno”.

serio upychanie slow kluczowych seriously

Powyższy przykład idealnie ilustruje upychanie słów kluczowych. Słowo hydraulik jest powtarzane w kółko. Poziom gęstości danego słowa jest dość wysoki i wysyła alarmujący sygnał do wyszukiwarek.

Odpowiednie słowo kluczowe jest ważne, to jasne, ale istotne jest też to, aby nie powtarzało się zbyt często i żeby wyszukiwarki nie traktowały strony jako spamu. Ważne, aby treść była zrozumiała dla użytkownika, który odwiedzi Twoją stronę – nie pisz jej dla wyszukiwarki.

2. Niedziałające linki

Boty wyszukiwarek przechodzą z linku do linku na waszej stronie i decydują, które treści są dopasowane do wybranych słów kluczowych.

Od tego są linki wewnętrzne. Bardzo ważne jest również, aby mieć wartościowe i żywe linki, które dokądś prowadzą. W szybko zmieniającej się internetowej rzeczywistości powstają i znikają miliony stron, a wiele innych zmienia treść. Wasza strona traci wartość, jeśli większość linków na waszej stronie odsyła do stron z komunikatem „404” – oznaczającym brak strony.

3. Zduplikowana treść

Problem ze zduplikowaną treścią opisywałem w tym poście.

duplicate content tak bardzo dużo takich samych robotów tresci
Źródło: youtube.com

Niektóre z typowych błędów polegających na zduplikowaniu treści mogą być odnalezione w adresach URL i w ID sesji.

Weźmy na przykład zduplikowaną treść w adresie URL:

http://www.domena.pl/klienci

Problem pojawia się gdy, w adresie innej strony znajduje się ten sam zestaw:

http://www.domena.pl/klienci?id=2

Powyższy przykład pokazuje dwa adresy URL z wieloma wersjami tej samej treści.

Podobnie jest w przypadku identyfikatora sesji, gdzie różni użytkownicy przeglądają tę samą treść na stronie, na której znajduje się zduplikowany adres URL.

Posiadanie wielu wersji tej samej treści szkodzi waszej stronie pod kątem SEO. Silniki wyszukiwarek nie są w stanie odróżnić oryginalnej treści od zduplikowanej.

Ale nie musicie się tym martwić, gdyż i na ten problem znajdzie się rozwiązanie. Wystarczy korzystać z przekierowań 301 i stosować rel = „canonical”.

  • Przekierowanie 301 jest jedną z metod walki ze zduplikowaną zawartością. Podstrona odsyła dzięki temu do strony, na której znajduje się oryginalna treść.
  • Pominięcie błędu polegającego na zduplikowanym contencie można też osiągnąć za pomocą parametru rel = „canonical”, który dla botów wyszukiwarki działa podobnie jak przekierowanie.
Przeczytaj również:  12 nowych kar od firmy Google. Jak ich uniknąć?

4. Nieunikalne tytuły i meta opisy

Paradoksalnie to chyba najbardziej ignorowany element SEO, który w dalszym ciągu jest również jednym z najmocniejszych czynników, na podstawie którego oceniania jest strona. Bardzo ważne jest, by skoncentrować się na unikalnych tytułach i meta opisach.

Meta description (opis), zwykle o długości 150 znaków (chociaż wyszukiwarka określa go za pomocą pikseli), jest krótkim podsumowaniem waszej strony internetowej. Od kiedy silniki wyszukiwarek zmniejszyły jego wagę podczas określania pozycji, ważne jest, aby umieszczać w nich opis, który zainteresuje i skłoni do przejścia na stronę.

  • Ważny jest nie tylko element meta description, ale również tytuł. Zamiast prostego kopiowania słów kluczowych od konkurencji, zalecamy analizę tego, co powinno się znaleźć na twojej stronie.
  • Tytuł, opis i zawartość strony powinny być ze sobą powiązane. Należy położyć nacisk, żeby każdy opis oraz tytuł strony był unikatowy.

5. Linki ze źródeł o niskiej wiarygodności (jakości?;)

Linki z tysięcy stron o niskiej wiarygodności nigdy nie będą warte tyle samo, co kilka linków ze stron o wysokiej wiarygodności.

seriously linki z jakoscia a nie iloscia serio

Pozyskiwanie linków ze stron o niskiej jakości faktycznie zajmuje o wiele mniej czasu, niż pozyskanie linków ze stron bardziej wiarygodnych. Może dlatego cześć zadowala się tymi gorszymi odnośnikami?

Co więcej, linki ze stron o niskiej wiarygodności mogą sprawić, że wasza strona będzie traktowana jako spam. Unikajcie linków pochodzących z wątpliwych źródeł.

Jeśli dowiesz się, że masz link z wątpliwego źródła i chcesz się go pozbyć, by twoja strona nie została ukarana przez algorytm wyszukiwarek, napisz do Google, aby nie uznawali tych linków. Jednak najpierw postaraj się skontaktować z administratorem tej domeny, aby usunął link prowadzący do Twojej strony.

6. Unikanie analiz

Unikanie analiz strony pod kątem tego, co działa, a co nie działa, jest bardzo dużym błędem.

Po wdrożeniu wszystkich najlepszych praktyk SEO, ważne jest, aby sprawdzić co działa, a co było zbędnym działaniem i efektów nie przynosi. Warto zaopatrzyć się w wiedzę osób pracujących w SEO na co dzień, aby dowiedzieć się co jeszcze można zrobić ze stroną i jak można poprawić wyniki swojej strony.

Może jest coś co możesz spróbować wdrożyć samemu?

7. Ignorowanie wyszukiwania odpowiednich słów kluczowych

Używając narzędzia Google Keyword Planner możesz w prosty sposób odnaleźć interesujące i wartościowe słowa kluczowe. Proponuję zacząć od tych z długiego ogona (składające się z min. 3 słów), gdyż to one są najbardziej wartościowe i najlepiej konwertują. Konkurencja na takie frazy jest również mniejsza, więc dobry efekt można osiągnąć znacznie szybciej i należy wykorzystywać potencjał takich słów do dalszego rozwoju swojej witryny.

Przeczytaj również:  Pozycjonowanie na długi ogon – jak wykorzystać frazy long tail w strategii SEO?

Jakiś czas temu napisaliśmy poradnik jak dobierać frazy pod SEO, do którego zapraszam.

Sprawdźcie wasze witryny pod kątem wartości i unikalności słów kluczowych.

8. Niedocenianie lokalnych wyszukiwań

Ludzie często popełniają błędy koncentrując się na globalnej publiczności i nieświadomie ignorują lokalne wyszukiwania z regionu, w którym działa ich firma.

Faktem jest, że ludzie częściej szukają produktów i usług w swoim rejonie. Widoczność w wynikach wyszukiwania według słów kluczowych nastawionych na lokalność jest równie ważne. I staje się co raz ważniejsze.

Przykładowo: osoba poszukująca elektryka będzie szukała lokalnego specjalisty. Ludzie nie szukają elektryka z innego województwa, czy z innego kraju.

Ciekawostka:

Czy wiecie, że 15% codziennych zapytań w wyszukiwarce Google jest unikalna?

9. Niewykorzystywanie korzyści z wzajemnych linków

Wzajemne linkowanie – jak to łatwo powiedzieć.

Cały czas jesteśmy (my jako SEO) w miejscu, w którym każdy link jest na wagę złota i rzadko kiedy ktoś linkuje do witryn zewnętrznych, od tak z własnej woli. Ja osobiście bardzo to lubię i wiem, że w żaden sposób takie naturalne i tematyczne linkowanie nie wpłynie źle nie widoczność mojej witryny/bloga, a dam czytelnikom kolejne wartościowe źródła wiedzy na dany temat, a już na pewno nie zaszkodzę witrynom, do których linkuje ;)

Ludzie często nie wykorzystują korzyści z wzajemnego linkowania do odpowiednich treści w sieci, bo straci na tym ich strona, hmm?

nic nie dostaniesz nic u get nothing ani jednego linka nic, ba pol linka nawet nie dsotaniesz

10. Ilość linków ponad ich jakość.

Prawdopodobnie próbowaliście budować linki w oparciu o najlepszą, najkorzystniejszą, najtańszą oraz najszybszą formę jaka jest możliwa (allegro >kup teraz > TOP5) bądź masakrę w komentarzach (pozdrawiam człowieka-antenę) i niestety nie udało Wam się znaleźć na pierwszej stronie wyników wyszukiwania i nie pokonaliście swojej konkurencji w określonych frazach kluczowych. Wszystko przez to, że silniki wyszukiwarek kładą większy nacisk na jakość linków, niż na ich ilość. Link z dobrej, wartościowej strony jest wart o wiele więcej niż tysiące linków z wątpliwej jakości witryn internetowych.

11. Zła treść na stronie.

Google nie lubi zduplikowanej i słabej treści skradzionej z różnych zakątków internetu. Wasza witryna nie będzie dobrze oceniana jeśli treść na niej nie będzie unikalna. Dobra zawartość strony oznacza mniejszy współczynnik odrzuceń, a ten z kolei oznacza lepszą widoczność w wyszukiwaniach.

Treść skopiowana i posiadająca niską wartość, nie pomoże wam w osiągnięciu celu. Nie bez powodu.

Jeśli użytkownik odwiedza waszą stronę szukając konkretnej informacji i jej nie znajdzie, wtedy wraca do wyszukiwarki i szuka odpowiedzi na innych witrynach. Takie zachowanie internautów wysyła czerwony alarm do silników wyszukiwarki, które z kolei mogą nałożyć karę na waszą stronę i spowodują gorszą widoczność.

12. Korzystanie z tanich usług SEO i stosowanie taktyk black-hat.

Podczas szukania usług SEO znajdziesz setki osób i firm, które będą oferować usługi za niewielkie pieniądze. Uważaj na nich. SEO to kwestia cierpliwości i systematyczności, gdzie najważniejszą rolę odgrywa długoterminowa strategia. Osoby, które oferują wam wysokie pozycje w krótkim czasie, wprowadzają was w błąd. Prawdopodobnie stosują techniki black-hat, które nie są zgodne z zasadami wyszukiwarki.

Przeczytaj również:  Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego? 5 przydatnych narzędzi

spam 3 miesiace gratis black hat

Black-hat to jest to co webopedia.com określa jako działania przeprowadzane przez tych, którzy szukają szybkiego zwrotu i zysku z posiadanej strony, niż przeprowadzanie długoterminowych inwestycji i długofalowych strategii, a już na pewno nie budowania wizerunku marki.

13. Traktowanie SEO jako końcowego etapu tworzenia strony.

Wiele firm tworząc stronę ignoruje SEO i odkłada te działania na późniejszy okres.

Kiedy strona internetowa jest gotowa, często bardzo trudno jest dokonać koniecznych poprawek, które będą skuteczne i pomogą poprawić widoczność witryny. To co powinniście zapamiętać, to że SEO i budowanie strony internetowej to działania, które powinno się robić jednocześnie.

Niektóre z elementów, które powinny być przeprowadzone na etapie budowania strony:

  • niska prędkość ładowania strony
  • optymalizacja zdjęć.
  • poprawa adresów URL
  • czy poprawienie przekierowań
  • optymalizacja wyglądu strony

Możesz również przeczytać ten wpis.

14. Preferowanie PDF kosztem HTML

Prawdziwi specjaliści od marketingu preferują HTML niż PDF. Oczywiście posiadanie takich elementów jak formularz zgłoszeniowy w formie PDF jest w porządku, to jednak warto posiadać zawartość w HTML, gdyż jak wiadomo treść na stronie musi zostać przeczytana przez wyszukiwarkę. Nie oznacza to oczywiście, że wyszukiwarka nie przeczyta dobrze zoptymalizowanego PDF’a.

15. Nadmierne używanie zawartości Flash.

Technologia Flash na stronach internetowych nadal jest nieprzyjazna pod kątem SEO i szkodzi stronie. Jest kilka powodów, dla których nie powinniście korzystać z aplikacji Flash na stronie.

Choć strona główna wykonana we Flashu odnotuje zapewne dużą ilość linków czy wizyt to podstrony będą na tym cierpieć. Treść, która jest ważna dla SEO i wstawiona we Flashu jest bardzo trudna do linkowania i do przeczytania przez wyszukiwarkę.

16. Thin content na stronie.

Co to takiego jest „thin content”? To niska zawartość unikalnych treści. To błąd groźny, co więcej, wielu administratorów stron nie zdawało sobie sprawy z istnienia tego rodzaju treści na swojej stronie.
Aktualizacja algorytmu „Panda” uderzyła mocno w strony, które miały sporą ilość takiej treści na swojej stronie.

Problem ten można rozwiązywać stopniowo przez usuwanie takiej treści ze strony lub prewencyjną działalność podczas projektowania strony i udostępniania treści szerszemu gronu.

Na zakończenie zapraszam jeszcze do Poradnika SEO, w którym znajdziecie kolejną garść informacji na temat SEO.

e-book SEO lokalne od A do Z
3.7/5 - (8 votes)

7 KOMENTARZE

  1. W punkcie 4 brakuje adnotacji, że przekonać należy użytkownika. Czytając go, cały czas odnoszę wrażenie, że powinienem za jego pomocąp przekonywać robota do wejścia na stronę.

  2. Pkt. 4 – “Jeśli dowiesz się, że masz link z wątpliwego źródła i chcesz się go pozbyć, by twoja strona nie została ukarana przez algorytm wyszukiwarek, napisz do Google, aby nie uznawali tych linków.”

    “napisz do Google” to chyba spore uproszczenie. Istnieje co prawda disavow tool, ale raczej jest niezalecane, jeśli nie ma filtra za nienaturalne linki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here