Zasięgi na Facebooku – cóż to takiego?

Zasięgi na Facebooku – cóż to takiego?
4.92 (98.46%) 13 votes

zasiegi na facebook czym jest

W ostatnim wpisie pisałam o komunikacji na fanpage’u. O tym, do kogo, co i w jaki sposób pisać. Dziś kilka słów na temat tego, jak treści są dystrybuowane użytkownikom na Facebooku.

Kluczową definicją jest tu zasięg. Na Facebooku możemy mówić o zasięgu całkowitym fanpage’a i zasięgu całkowitym postu. Zasięg całkowity fanpage’a mówi o liczbie osób, którym została wyświetlona każda informacja opublikowana przez fanpage w danym czasie, a zasięg całkowity postu mówi o liczbie osób, które zobaczyły ten konkretny wpis. Zasięgi na Facebooku składają się z zasięgu wirusowego, zasięgu płatnego oraz zasięgu organicznego.

Zasięg wirusowy mówi o liczbie osób, które zobaczyły treść opublikowaną przez fanpage dlatego, że np. ich znajomy ją udostępnił.  Zasięg płatny jest generowany przez reklamy Facebook Ads. Zasięg organiczny to „naturalny” zasięg na Facebooku, który może osiągać do 20% liczby fanów fanpage’a. Algorytm, który odpowiada za regulowanie zasięgu organicznego, to Edge Rank.

Co wpływa na wielkość zasięgu na Facebook’u?

Są tysiące zmiennych, które wpływają na zasięgi na Facebooku. Dobrze, więc jeśli zaczynając przygodę z Facebookiem, w ramach prowadzenia komunikacji na fanpage’u, będzie się zwracać uwagę przynajmniej na kilka podstawowych czynników:

  • Aktywność fanów – im większa liczba polubień, komentarzy, udostępnień, tym większe zasięgi, tu ważne są też pierwsze chwile od opublikowania. Dlatego priorytetową sprawą jest to, żebyście dbali o wartościową dla grupy docelowej i angażującą formę postów, o czym pisałam w poprzednim wpisie [tutaj].
  • Czas publikacji – zabiegając o uwagę fanów, monitorujcie statystyki dotyczące ich aktywności. Publikujcie posty, kiedy statystyki są najwyższe. Możecie też zapoznać się z badaniami dotyczącymi grupy docelowej, które prezentują dane na temat tego, kiedy i jak dana grupa korzysta z Facebooka czy Internetu.

Rodzaj zamieszczanej treści – Facebook zmiennie faworyzuje różne rodzaje publikowanych treści (video, zdjęcie, tekst), dlatego bądźcie na bieżąco z newsami, ale też monitorujcie statystyki i dane dotyczące zasięgów różnych treści, które publikujemy.

Autor: Monika Wołkowicz

Od 2011 roku praktyk strategii w mediach społecznościowych dla MSP, szczególnie na Facebooku. W ClearSense zarządza działem zajmującym się tworzeniem i wdrażaniem strategii w mediach społeczościowych dla Klientów ClearSense.

Podziel się

10 komentarzy

  1. Tak, zasięgi to ważna przewaga FB nad Googlem.
    Nieźle by było, gdyby kiedyś w SERP wprowadzono „zasięgi” :)

    Post a Reply
  2. Bardzo dobry wpis, pierwszy raz spotykam się z blogiem, gdzie są tłumaczone właśnie takie rzeczy na temat social media, większość blogów skupia się wyłącznie na seo. Czekam z niecierpliwością na kolejne wpisy !

    Post a Reply
  3. Wiadomo im większy zasięg tym lepiej, ale kluczowe są tu sztuczki by go zwiększyć ;)

    Post a Reply
    • Piotr, jest. Tak jak napisałam im większa liczba polubień, komentarzy, udostępnień, tym większe zasięgi. Dlatego tak ważne są wartościowe dla grupy docelowej treści i angażująca forma postów publikowanych na fanpage’ach.

      Post a Reply
  4. Teraz jak FB przyciął zasięgi to tylko reklama i $ płyną.

    Post a Reply
  5. Zasięg organiczny to „naturalny” zasięg na Facebooku, który może osiągać do 20% liczby fanów fanpage’a.

    Jak mam to rozumieć? 20% wynika ze statystyki, że tylko tyle osób zaliczy post czy, że FB pokazuje post tylko tym 20%.

    Post a Reply
    • Mihcal, organiczny zasięg na Facebooku osiąga wartość do 20%. Oznacza to, że post opublikowany przez fanpage zostanie wyświetlony maksymalnie 20% fanów.

      Post a Reply
  6. Także czekam na kolejne artykuły tego typu :) Brakuje blogów, które poświęcają social media tyle uwagi :)

    Post a Reply
  7. Witaj!
    Mam pytanie gdzie w statystykach FB mogę sprawdzić aktualnie zasięg wirusowy? Głowię się, bo widzę tylko „organiczny” i „płatny” :) Będę wdzięczna za podpowiedź.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks