Trochę podstaw: Jak działa wyszukiwarka Google?

Trochę podstaw: Jak działa wyszukiwarka Google?
4.73 (94.67%) 15 votes

działanie wyszukiwarki Google

Gdy szukasz czegoś w Google, błyskawicznie dostajesz listę wyników z całego internetu. Jak Google znajduje strony internetowe, które pasują do zapytania, i określa kolejność wyników wyszukiwania?

Najprościej rzecz ujmując, wyszukiwanie w internecie przypomina zaglądanie do bardzo grubej książki z olbrzymim indeksem, informującym o dokładnej lokalizacji każdego elementu zawartości. Podczas korzystania z wyszukiwarki Google aplikacje sprawdzają indeks w celu określenia najtrafniejszych wyników wyszukiwania, które mają zostać dostarczone użytkownikowi.

Dostarczanie wyników wyszukiwania składa się z trzech głównych etapów:

Pobieranie

Pobieranie to proces, podczas którego Googlebot wykrywa nowe i zaktualizowane strony, by dodać je do indeksu Google.

Do pobierania miliardów stron internetowych używana jest ogromna liczby komputerów. Aplikacją odpowiedzialną za te czynności jest Googlebot (zwany także robotem, botem lub pająkiem). Googlebot stosuje proces algorytmiczny: programy komputerowe decydują o tym, które witryny są indeksowane, jak często ma się to odbywać oraz ile stron ma być pobieranych z każdej witryny.

Proces pobierania z indeksowaniem rozpoczyna się od listy URL-i stron internetowych wygenerowanej na podstawie wcześniejszych wyników i zmodyfikowanej przy użyciu danych pochodzących z map witryn dostarczanych przez webmasterów. Gdy Googlebot odwiedza te witryny, wykrywa linki na poszczególnych stronach i dodaje je do listy stron do zaindeksowania. Informacje o nowych stronach, zmianach na istniejących oraz nieaktualnych linkach są zapisywane i wprowadzane do indeksu Google.

Google nie przyjmuje opłat za częstsze indeksowanie stron, a działalność związana z wyszukiwaniem jest oddzielona od usługi AdWords, z której Google uzyskuje przychody.

Indeksowanie

Googlebot przetwarza każdą z indeksowanych stron, tworząc olbrzymi indeks wszystkich występujących na nich słów i ich umiejscowienia na tych stronach. Dodatkowo przetwarza informacje zawarte w tagach zawierających słowa kluczowe i atrybutach, takich jak tagi title i atrybuty alt. Googlebot może przetwarzać wiele rodzajów treści, choć nie wszystkie. Na przykład nie może przetwarzać zawartości niektórych plików multimedialnych ani stron dynamicznych.

Wyświetlanie wyników

Gdy użytkownik wpisuje zapytanie, komputery wyszukują w indeksie pasujące strony, a następnie zwracają wyniki uznane za najtrafniejsze. Trafność jest określana na podstawie ponad 200 czynników – jednym z nich jest PageRank. PageRank to wskaźnik ważności strony, który zależy od linków prowadzących do niej z innych stron. Upraszczając: każdy link z innej witryny do strony Twojej witryny zwiększa jej PageRank. Nie wszystkie linki są równoważne. Google nieustannie pracuje nad zwiększeniem zadowolenia użytkowników, identyfikując linki będące spamem i inne działania niekorzystnie wpływające na wyniki wyszukiwania. Najlepszy typ linków to linki utworzone w związku z jakością treści strony.

Jeśli chcesz, by Twoja witryna miała wysoką pozycję na stronach wyników wyszukiwania, upewnij się, że Google może ją poprawnie pobierać i indeksować. Wskazówki dla webmasterów opisują sprawdzone metody unikania typowych błędów i poprawiania rankingu witryny.

Funkcje Google Czy chodziło Ci o i Autouzupełnianie pozwalają oszczędzić czas użytkownika dzięki wyświetlaniu podobnych haseł, poprawianiu typowych błędów pisowni i podpowiadaniu popularnych zapytań. Podobnie, jak w przypadku wyników wyszukiwania w witrynie google.pl, słowa kluczowe używane przez te funkcje są generowane automatycznie przez roboty indeksujące i algorytmy wyszukiwania. Przewidywane wyniki są wyświetlane tylko wtedy, gdy mogą się przyczynić do zaoszczędzenia czasu przez użytkownika. Jeśli witryna ma dobrą pozycję w rankingu jakiegoś słowa kluczowego, wynika to z tego, że zgodnie z algorytmem jej treść bardziej niż inne odpowiada zapytaniu użytkownika.

Źródło: https://support.google.com/webmasters/

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

10 komentarzy

  1. Fajny wpis – ostatnio miałem kilka pytań o to jak działa Google ale z braku czasu nie byłem w stanie każdemu klientowi tłumaczyć osobno – wysłałem im przed chwilą ten artykuł i zapiszę go sobie na przyszłych :)

    Post a Reply
  2. ….Gdy użytkownik wpisuje zapytanie, komputery wyszukują w indeksie pasujące strony, a następnie zwracają wyniki uznane za najtrafniejsze. Trafność jest określana na podstawie ponad 200 czynników – jednym z nich jest PageRank. PageRank to wskaźnik ważności strony, który zależy od linków prowadzących do niej z innych stron. Upraszczając: każdy link z innej witryny do strony Twojej witryny zwiększa jej PageRank. Nie wszystkie linki są równoważne. Google nieustannie pracuje nad zwiększeniem zadowolenia użytkowników, identyfikując linki będące spamem i inne działania niekorzystnie wpływające na wyniki wyszukiwania. Najlepszy typ linków to linki utworzone w związku z jakością treści strony…. To się nie popisałeś :/

    Post a Reply
  3. Już w 2009 roku PageRank wycofano informację o PR Narzędzi dla Webmasterów Google (obecnie Search Console) i nie jest aktualizowany od grudnia 2013. Obecnie jest usunięty przez Google z Toolbara i ma już żadnej wartości użytkowej. Polecam zgłębić temat.

    Post a Reply
    • Hej, Magda,

      To prawda co napisałaś, jednak te informacje zostały usunięte tylko przed oczami „zwykłych śmiertelników”, a Page Rank jako taki, to rdzeń całego algorytmu – właściwie algo nazywa się Page Rank i dzięki niemu (przez niego?) mamy taki, a nie inny układ SERP + oczywiście inne aktualizacje, o których możesz poczytać na tym blogu. To, że nie widać jego wartości page rank nie oznacza, że nie istnieje bądź nie działa ;) Usunięcie takiej informacji z Toolbara bądź „nie odświeżanie jej” to tylko dowód na to jak Google stara się zakończyć proces manipulowania rankingiem już od bardzo dawna ;) Jednak jak wszyscy wiemy Page Rank – jako algorytm wyszukiwarki, a nie cyferki w toolbarze – działa jak najbardziej :)

      Post a Reply
  4. Bardzo fajny i przystępnie napisany tekst!:) – teraz już każdy może zrozumieć jak tak naprawdę działa wujek Google, który wie wszystko;)

    Post a Reply
  5. Fajny post. Niby każdy zna google, ale jest on na tyle rozwinięty, że pytania aż same się mnożą:) A tutaj mamy rozwikłanych kilka jego ,,zagadek” ;) Pozdrawiam!

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks