Lista Aktualizacji Algorytmu Google 2003 – 2015 + infografika

Lista Aktualizacji Algorytmu Google 2003 – 2015 + infografika
5 (100%) 4 votes

google always changes not like war #fallout

W ciągu kilkunastu lat silnik wyszukiwarki był ulepszany mnóstwo razy, większymi i mniejszymi aktualizacjami. Codziennie obserwując Google, dobrze wiemy jak często wdrażane są kolejne aktualizacje algorytmu wyszukiwania. Poniżej zamieszczam infografikę, która przedstawia zmiany w algorytmie od roku 2003 do 2015.

Infografika przedstawiająca aktualizacje algorytmu Google od 2003 do 2015

2003 – Wrzesień – wskaźnik uzupełniający

Aby do indeksu trafiało więcej dokumentów bez poświęcania wydajności, Google podzieliło pewne rezultaty w indeksie.

2005 – Czerwiec – Spersonalizowane wyszukiwanie

Wprowadzenie spersonalizowanego wyszukiwania odnosi się bezpośrednio m.in. do historii wyszukiwania danego użytkownika, aby automatycznie dostosowywać wyniki

2005 – Grudzień – Big Daddy

Technicznie, Big Daddy był aktualizacją infrastruktury. Big Daddy zmienił sposób w jaki Google zaczęło obsługiwać adresy URL, przekierowania (301/302) i inne problemy techniczne.

2007 – Maj – Uniwersalne wyszukiwanie

Nie była to typowa aktualizacja algorytmu Google. Tradycyjne wyniki wyszukiwania zostały zintegrowane z aktualnościami, wideo, zdjęciami, wynikami lokalnymi dramatycznie zmieniających ich format.

2008 – Sierpień – Google Suggest

Jedna z poważnych zmian na domowej stronie wyszukiwarki. Google wprowadził propozycje, wyświetlając sugerowane wyszukiwania na podstawie wpisywanych słów kluczowych.

2009 – od sierpnia do czerwca 2009- Caffeine

Google wydało podgląd ogromnej zmiany infrastruktury. Przygotowano go w celu przyspieszenia indeksowania, rozwinięcia indeksu, oraz zintegrowania indeksacji i ustalania rankingu w czasie niemal rzeczywistym.

2010 – Maj – May Day

Pod koniec i na początku maja, webmasterzy zauważyli znaczące spadki ruchu z fraz z „długiego ogona”. Matt Cutts później potwierdził, że Maj Day był zmianą algorytmu, który wpływał na wyszukiwanie fraz z długiego ogona.

2010 – Grudzień – Social Signals

Google i Bing potwierdził, że używają sygnałów społecznych przy ustalaniu rankingu, w tym danych z Twitter i Facebook.

2011 – 23 lutego – Panda

Głównym aktualizacja algorytmu, która mocno uderzyła w witryny wpływając na 12% wyników wyszukiwania. Wydawało się, że aktualizacja Panda miała rozprawić się ze stronami posiadającymi znikomą ilość treści, farmami treści, stronami przepełnionymi reklamami, a także szeregiem innych kwestii jakościowych.

2011 – 11 kwietnia – Panda 2.0

Google wprowadził drugą aktualizację Panda dla wszystkich angielskich zapytań na całym świecie. Nowe sygnały rankingowe również zostały zintegrowane, w tym dane o witrynach zablokowanych przez użytkowników w wyszukiwarce bezpośrednio lub w przeglądarce Chrome.

2011 – 18 października – Szyfrowanie Zapytanie (Query Encryption)

Google ogłosił, że będą szyfrować zapytania, ze względów na ochronę prywatności. I od tamtej chwili, niestety mamy do czynienia z danymi o ruchu, które zwracają „not provided” dla pewnych słów kluczowych.

2012 – 10 stycznia – Twój świat (Search + Your World)

Google ogłosił radykalną zmianę w personalizacji wyników wyszukiwania – agresywnie wpychając Google+ i profile użytkowników w SERP

2012 – 27 lutego – Wenecja „Venice”

Jako część comiesięcznej aktualizacji algorytmu, Google wspomniało nazwę Venice. Jak się okazało Venice stawiała na lokalność. Bardzo mocno wpłynęła na zlokalizowanie wyników wyszukiwania, biorąc pod uwagę sygnały (dane) lokalne i wzmacniając geolokalizację zapytania (skąd) jako determinant wyników widocznych w SERP.

2012 – 24 kwietnia  – Pingwin „Penguin”

Aktualizacja Pingwin uzupełniła algorytm o szereg różnych czynników określanych jako spam, w tym upychanie słów kluczowych, a wpływ tej aktualizacji szacuje się na 3,1% zapytań angielskich.

2012 – 16 maja – Knowledge Graph

Był to istotny krok w kierunku wyszukiwania semantycznego. Google wprowadził „Knowledge Graph” do wyników wyszukiwania. Jest to zintegrowany wyświetlacz dostarczający dodatkowych informacji o niektórych ludziach, miejscach, czy firmach.

2012 – 27 września – Exact-Match Domain (EMD) – Aktualizacja

Nakładające aktualizację EMD, ruszyła dość duża aktualizacja Panda, która oficjalnie wpłynęła na 2,4% zapytań.

2013 – 09 maja – „Phantom” – aktualizacja

W okresie około 9 maja, było wiele doniesień o aktualizacji algorytmu (także zweryfikowane przez wysokiej aktywności MozCast). Dokładny charakter tej aktualizacji nie był znany, jednak wiele miejsc zgłosiło znaczące straty ruchu.

2013 – 11 czerwca – „Payday Loan” – Aktualizacja

Google ogłosiło aktualizację algorytmu ukierunkowanego do podjęcia działań w niszach z notorycznie zaspamowanymi wynikami, w szczególności w branży kredytów czy porno.

2013 – 20 sierpnia – Koliber „Hummingbird”

Ogłoszony 26 września, jednak Google sugeruje, że „Hummingbird” wypuszczony został miesiąc wcześniej. Koliber to bardziej precyzyjne i szybsze wyniki wyszukiwania. A co najważniejsze to, że Pingwin i Panda były jedynie poprawkami (aktualizacjami) i zmianami części algorytmu – Koliber to zmiana całego silnika wyszukiwarki.

2014 – 24 lipca – Gołąb „Pigeon” – aktualizacja

Google wstrząsnął świat lokalnego SEO aktualizacją, która radykalnie zmieniła lokalne wyniki i zmodyfikowała, jak wyszukiwarka radzi sobie i interpretuje pewne sygnały lokalizacyjne.

2015 – Październik – Pingwin 3.0

Gary Illyes zapowiedział, że nowa wersja Pingwina to nie tylko zwykła aktualizacja, ale ponowne przepisanie całego algorytmu. 21 października zaś potwierdził tą informacje oficjalnie Pierre Far z Google.

2015 – 22 kwietnia – Mobile AKA „Mobilegeddon” – aktualizacja

Jak to się rzadko zdarza, Google wstępnie zapowiedziało kolejną aktualizację algorytmu, mówiąc nam, że należy przystosować witryny pod mobilne wyniki wyszukiwania począwszy od dnia 21 kwietnia.

2015 – 17 lipca – Panda 4.2 – aktualizacja

Google ogłosił wprowadzenie nowej Pandy, informując, że pełne wdrożenie może potrwać kilka miesięcy.

Źródło infografiki: tutaj

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

1 komentarz

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks