Jak stworzyć strategię SEO dla biznesu lokalnego BEZ marketingu treści?

Jak stworzyć strategię SEO dla biznesu lokalnego BEZ marketingu treści?
5 (100%) 5 votes

Google Dla Firm - Google Maps - Aktualnosci

Ograniczenia budżetowe stawiają lokalne przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji, jeśli mowa o marketingu. Sytuacja staje się jeszcze gorsza, gdy pod uwagę weźmiemy kampanie SEO, gdzie trudno jest uprzednio przewidzieć zwrot z inwestycji. Nie było to problemem jeszcze trzy, cztery lata temu, kiedy SEO było tanie i możliwe do przewidzenia, szczególnie jeżeli stosowana była groźna taktyka spamerska, która nieuchronnie stanowiła zagrożenie dla reputacji marki oraz w konsekwencji jej widoczności w wyszukiwarce.

Czasy się jednak (na szczęście) zmieniły. Zmienił się też sposób działania Google. Aktualizacje głównego algorytmu, Panda i Pingwin, kompletnie zmieniły sposób podejścia do strategii SEO. Generowanie oraz gwarancje pozycji w wyszukiwarkach stało się niemal koszmarem dla osób, które w żaden sposób nie zmieniły swojego podejścia do SEO albo bardzo zmieniły…

wyniki organiczne jablko i adwords kumacie ale jaja

hehehe fajny żart? daj lika, share’a, twitta – niech Twoi znajomi też się pośmieją

 

Ludzie tacy, jak Neil Patel uważają, że marketing treści jest nowym SEO. Jeśli ktokolwiek uważa, że SEO może istnieć bez strategii marketingu treści, może równie dobrze zapomnieć o wszelkich usługach Google.

W każdym razie, tak mówią wszyscy. Ale czy na pewno tak jest?

Nie zamierzam tutaj szerzyć herezji, że content marketing jest niepotrzebny, ani oceniać na jakim poziomie istnieje on w naszych realiach. Jednak strategia SEO to znacznie więcej, niż sam marketing treści. Poniżej przedstawiam, co możesz uzyskać dodatkowo dzięki silnikom wyszukiwarek, jako lokalne przedsiębiorstwo.

1. Alternatywa dla treści. Jak? Ma być społecznie i rozrywkowo.

Zanim zagłębimy się w techniki SEO, które pomogą Ci uzyskać tak bardzo potrzebny ruch na stronie, musimy postawić jedno ważne pytanie:

„Czemu ludzie powinni linkować/udostępniać/rozmawiać o mojej stronie?”

Odpowiedź zdawałaby się brzmieć: „atrakcyjna zawartość”, fakt. Jednak nie jest to wszystko co możesz zaoferować, a czasem jest to niepotrzebne (Kamil, bój się Boga!) Co jest ważne to jednak to, że Google nadal poszukuje linków naturalnych (editorial links), czyli wstawionych bezinteresownie, a strona zawierająca tylko historię firmy, chwyty marketingowe i wskazówkę dojazdu, nie zdobędzie ich wiele.

Co możesz więc zrobić, zamiast tworzyć treści?

Przeszukujesz najpopularniejsze strony w sieci i zdajesz sobie sprawę, że nie są one wypełnione treścią, ale zawierają:

– narzędzia
– społeczności
– gry

Celem nie jest więc stworzenie „atrakcyjnego przekazu”, ale danie ludziom czegoś użytecznego, rozrywkowego, interaktywnego, albo wszystkiego jednocześnie – czemu nie?.

Z jakiego rodzaju problemami muszą sobie radzić Twoi docelowi Klienci? Czy istnieje możliwość zbudowania aplikacji, która pomoże im rozwiązać te problemy?

To prawda, że środki i energia włożone w stworzenie użytecznej aplikacji internetowej są bardziej wymagające niż stworzenie wpisu na blog. Ale prawdą jest też, że przekształcenie bloga w coś atrakcyjnego, co będzie utrzymywać Twój biznes i przyciągać ludzi, jest jeszcze bardziej energochłonne i zabiera sporo więcej czasu niż stworzenie dobrego narzędzia on-line.

Czy masz bazę lojalnych Klientów? Jeśli tak, to czy byliby oni zainteresowani dołączeniem do społeczności internetowej, która pomoże spełniać ich potrzeby, lub będzie miała podobne poczucie humoru specyficznej subkultury/branży?

Jeśli łatwiej przychodzi Ci gromadzenie ludzi w jednym miejscu i nakłanianie ich do interakcji w określonych obszarach niż tworzenie treści, to budowanie społeczności online może być łatwiejsze niż prowadzenie bloga.

Tworzenie interakcji jest dużo ważniejsze niż tworzenie treści. Nie musisz mieć ważnej i wspaniałej treści, by pozyskiwać linki naturalne. Po prostu powinieneś zaoferować Internetowi coś wartościowego.

nie ma wifi i nie będzie koniec kropka

Źr. Internet

2. Pomiń dokładne dopasowanie domeny (Exact Match Domain Name – EMD)

Jeśli masz nadzieję, że Twoja strona internetowa osiągnie pierwsze miejsca w rankingach wyszukiwarek, tylko dlatego, że jej nazwa dopasowana jest do frazy, według której ludzie wyszukują w Internecie, jesteś w błędzie. To już tak nie działa, a przynajmniej nie z takim skutkiem i mocą jak to dawniej bywało. W rzeczywistości, Google przeprowadziło aktualizację algorytmu, by walczyć z takimi praktykami.

Korzystanie z dobrej nazwy marki dla Twojej domeny jest mądre nie tylko z punktu widzenia tradycyjnego marketingu. Stosowanie tego w strategii SEO również przynosi korzyści.

Oto dlaczego.

Google analizuje zachowania wyszukiwarek pod kątem określenia, które strony internetowe są wiarygodne. Dzięki milionom ludzi, którzy wpisują w wyszukiwarce frazę „Amazon” i klikają w link do Amazon.com, Google wie, że większość ludzi nie szuka informacji o rzece w Ameryce Południowej. Jeśli ludzie będą szukać produktu po nazwie wraz z frazą Amazon, można się założyć, że ogromna ilość wyników wyszukiwania będzie prowadzić do Amazon.com.

A co się stanie, gdy zaczniesz szukać frazy „sklep internetowy”? Prawdopodobnie uzyskasz wyniki prowadzące do takich miejsc jak Shoper czy Sote.

O to właśnie chodzi. Jest mnóstwo stron, które mają „internetowy” w adresie URL. Ale te strony nie pojawią się na pierwszej stronie w Google.

Jeśli nazwiesz swoją stronę, tak jak już popularna fraza, według której ludzie wyszukują w sieci, Google nigdy nie będzie w stanie wskazać, czy dodatkowe wyszukiwania dla frazy wynikają z zainteresowania Twoją firmą, czy z samej popularności tej frazy.

Z drugiej strony, jeśli nazwa Twojej domeny będzie unikalną marką, Google może dopasować wyniki wyszukiwania do zainteresowania Twoją marką. To z kolei sprawi, że Twoja strona zacznie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwarek, podobnie zresztą, jak jest w przypadku z Shoperem.

Chcesz być jak Nike.com, a nie jak ButyDoBiegania.biz

Warto zapamiętać, by nie stosować domen lokalnych. To nie tylko zajmuje więcej czasu, by wpisać adres w wyszukiwarkę, ale stwarza przeszkody w rozwoju, zwłaszcza gdy zdecydujecie się na sprzedaż globalną lub będziecie chcieli rozwinąć biznes w innych miastach czy regionach.

3. Zbuduj Intuicyjną, Responsywną Stronę Internetową z bogatym UI (User Interface – Interfejs Użytkownika) oraz z bogatym UX (User Experience – Doświadczenie Użytkownika).

Przeciętne lokalne strony internetowe oferują użytkownikom perspektywy poniżej przeciętnej. To dlatego, że lokalne, niewielkie firmy nie potrafią prawidłowo przewidzieć, czego użytkownicy szukają podczas odwiedzin strony.

Oto co mamy na myśli.
Spójrzcie na większość stron internetowych np. lokalnych restauracji. Oto, co można często zobaczyć:

– pokaz slajdów ze szczęśliwymi ludźmi podczas jedzenia
– rozległy opis historii restauracji i zalet lokalu
– nadchodzące wydarzenia
– bezwstydne nawoływania do działań na portalach społecznościowych
– galerię zdjęć
– irytujące Flashe, PDF-y, itd., które są niewygodne w użytku.

Wszystko to umieszczone jest na stronie bez ładu i składu. Użytkownicy takiej strony często dostają oczopląsu od wielu sprzecznych i natarczywych informacji, które są im kompletnie niepotrzebne. Wszystko, czego chce odwiedzający to dowiedzieć się:

jakie jedzenie jest serwowane w restauracji?
ile kosztuje?
jak się tam dostać?

Całą sprawę pogarsza fakt, że większość ze stron wygląda fatalnie na tabletach i telefonach komórkowych, choć firmy lokalne są głównymi celami poszukiwań osób korzystających z Internetu mobilnego na urządzeniach przenośnych.

Tutaj warto wspomnieć, że Google już jutro, czyli 21 kwietnia wprowadza aktualizację algorytmu wycelowaną w mobilne wyniki wyszukiwania.

Interfejs Użytkownika (UI) i Doświadczenie Użytkownika (UX) są ważne dla SEO. Oto kilka powodów:

– responsywny projekt strony jest koniecznością. Musicie sprawić, by strona internetowa wyglądała dobrze na każdym urządzeniu, a zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Smartfony i tablety są używane przede wszystkim przez osoby będące w ciągłym ruchu i poszukujące firm w okolicy,.

– wykonaj testy porównawcze dla wszystkich Landing Page (strony docelowe), począwszy od podstawowych parametrów. Możesz zmierzyć skuteczność poszczególnych stron docelowych poprzez oferowanie oddzielnych kodów rabatowych dla każdej z nich,.

– przeprowadź testy użyteczności, aby ustalić z czego użytkownicy chcą korzystać i jak uczynić to łatwiejszym,.

– poznaj psychologię konsumentów i na tej podstawie zbuduj stronę internetową.

Wszystkie te elementy są niezbędne, by w pełni wykorzystać obecność witryny internetowej w wynikach wyszukiwania. Ludzie, którzy nie znajdą tego, czego szukali w łatwy i szybki sposób, po prostu pójdą gdzie indziej, sprawiając, że Twoja obecność w Google jest bez znaczenia.

Poniżej znajdziecie to, czego zwykle szukają internauci:
– ceny i produkty;
– wyraźnie widoczny adres wraz z numerem telefonu
– szybkiego formularza kontaktowego

Inne elementy, których mogą szukać odwiedzający stronę, ale powinny one zajmować trochę mniej przestrzeni na stronie:
– blog, narzędzia, społeczność lub inne elementy linkbitingu.
– filmy video
– opinie i komentarze klientów
– ikony budujące zaufanie, członkostwo, certyfikaty, wyróżniania, wzmianki w mediach, itd.

Na końcu znajdują się elementy najniższej wartości z punktu widzenia klienta, czyli historia firmy, galeria zdjęć, wydarzenia itd. Nie jest tak, że są to elementy zupełnie zbędne, ale nie tego szukają użytkownicy i nie powinny one przeszkadzać im w momencie odwiedzin na stronie.

Funkcjonalność i design to również pierwsze elementy, na które zwrócą uwagę osoby, które weszły na stronę internetową. 94% użytkowników wskazuje na problemy z designem strony, gdy dojdą do wniosku, że witryna nie jest godna zaufania.

Google oczywiście nie jest zainteresowane promowaniem stron, które nie są godne zaufania internautów.

4. Optymalizuj najważniejsze elementy strony internetowej.

Optymalizacja strony jest nadal bardzo ważna i to w bardziej oczywisty sposób dla firm lokalnych niż dla ogólnych stron internetowych.

Na początek musicie ustalić kluczowe słowa i frazy. Rozbudowane frazy kluczowe stają się coraz ważniejsze, a aktualizacja Google Hummingbird radzi sobie coraz lepiej z ich interpretacją. Targetowanie kontekstowe jest nadal ważną częścią SEO.

Najważniejszą sprawą, którą należy zrozumieć, jeśli chodzi o wyszukiwanie za pomocą słów kluczowych, (co jest również słabością algorytmu Google Hummingbird) jest to, że: tylko słowa kluczowe generujące największy ruch mają znaczenie.
Oto co mam na myśli.
Nie możesz znaleźć niszy targetując kontekst na bardziej specyficzną frazę, która oznacza to samo, co częściej spotykana fraza. Hummingbird po prostu zastępuje frazy z niskim natężeniem ruchu, na frazy o wysokim natężeniu ruchu, – co ma swoje słabe strony.

5. Zweryfikuj wpis o firmie na Google+

Absolutnie konieczne jest, abyś miał zweryfikowany wpis w Google+ i żebyś miał pewność, że Twoja firma pojawi się w Google Maps poprawnie. To zwiększy Twoje szanse pojawienia się na lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Uważnie wypełnij swój profil, tak, żeby był kompletny. Dodawaj zdjęcia i spraw, by profil Google+ był tak samo interesujący, jak strona. Opinie Google+ wpłyną pozytywnie na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Duża ilość naturalnych opinii może sprawić, że strona internetowa podskoczy w rankingach Google, nawet jeśli konkurencja będzie miała strony lepiej dostosowane do algorytmów wyszukiwarki.

Odnosi się to zarówno do linków kierujących do Twojej strony, jak i do profilu na Google+, zakładając, że są to linki naturalne.

W tym wpisie dowiesz się więcej na temat prowadzenia lokalnego SEO

6. Media społecznościowe

Choć nie jest do końca konieczne byś pojawiał się ze swoim lokalnym biznesem w każdym serwisie społecznościowym, to dobrym pomysłem jest założenie profilu nie tylko na Google+, ale również na Facebook, Twitter, Linkedln, Pinterest, YouTube, oraz na Instagramie.

Jak wspomniałem w pierwszej części artykułu, społeczności mogą być skuteczną metodą na sukces w prowadzeniu lokalnego biznesu. Mogą być też głównym źródłem jeśli chodzi o linkbait. Z tego powodu warto zaangażować się całym sobą chociaż na jednej z platform społecznościowych, by stworzyć w ten sposób wspólnotę wokół swojej firmy.

Jeśli chodzi o sieci społecznościowe, posty z grafikami są zawsze najlepsze. Wpisy zawierające sam tekst są stratą czasu. Aby wpisy były udostępniane i wywoływały dyskusje powinny być zabawne, inspirujące, urocze, praktyczne i oszałamiające. Najważniejsze jednak, by były w jakiś sposób interaktywne. Celem jest pobudzanie ludzi do dyskusji.

Podsumowanie

Marketing Treści (Content Marketing) nie jest wcale koniecznością, jeśli chcesz, aby Twój lokalny biznes odniósł sukces w sieci. Jeśli zamiast koncentrować się na treści, skoncentrujesz się na funkcjonalności i budowaniu społeczności, a także zgłębisz zasady lokalnego SEO, możesz zostawić konkurencję inwestującą w tworzenie treści daleko w tyle.

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

1 komentarz

  1. Należy pamiętać, że lokalne firmy często nie mają działów PR czy marketingowców, a są małymi kilkuosobowymi firmami. Trudno z nią robić profesjonalny CM nie mając z kim współpracować i mając ograniczony kontakt. Dlatego informacje w powyższym artykule mogą być cenne dla lokalnych przedsiębiorców.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks