Przygotuj swój sklep internetowy na okres poprzedzający Boże Narodzenie?

Przygotuj swój sklep internetowy na okres poprzedzający Boże Narodzenie?
5 (100%) 2 votes

święta w e-commerce

Święta Bożego Narodzenia, a w zasadzie poprzedzający je około dwumiesięczny okres, to czas prawdziwych żniw w handlu. Zasada ta, od lat sprawdzona w sprzedaży stacjonarnej, z oczywistych względów przeniknęła także do świata Internetu. Z roku na rok przybywa osób, które decydują się uniknąć tłoku, ścisku i kolejek do kas w centrach handlowych, wybierając zakupy on-line. Dzięki temu sklep internetowy, który dotrze ze swoją ofertą do klientów (nie tylko poszukujących prezentów, ale także tych, którzy szukają świątecznych ozdób, myślą o zmianie wystroju wnętrza, czy też chcą po prostu kupić nowe ubranie) ma szanse na uzyskanie w tym czasie nawet do 30% rocznego obrotu.

Warto pamiętać, że w  e-biznesie gorączka świąteczna zaczyna się wcześniej niż w handlu tradycyjnym. Zwiększony ruch w wyszukiwarkach, porównywarkach cen, a co za tym idzie także na stronach sklepów internetowych, zaczyna się już na początku listopada. Apogeum osiąga zaś w drugiej dekadzie grudnia – wtedy do akcji ruszają wszyscy spóźnialscy, którzy dokonują zakupów ostatnich prezentów dla bliskich i rodziny.

Przygotuj się na gorące chwile

Aby w pełni wykorzystać handlową szansę, jaką dają święta, warto przygotować się do nich wcześniej. Nie ma bowiem nic gorszego, niż pustki na magazynie w szczycie świątecznego szaleństwa i informacja od dostawcy, że towar będzie, ale dopiero w nowym roku; nic gorszego, niż niesamowita liczba zamówień, których nie jesteśmy w stanie zapakować i wysłać przed świętami, bo nasi pracownicy nie są w stanie wykonać takiej ilości pracy; wreszcie nic gorszego, niż odmowa współpracy ze strony serwera, komputera czy innego urządzenia niezbędnego w procesie realizacji zamówień, które może zwyczajnie odmówić posłuszeństwa, szczególnie jeśli jest przeciążone.

Na co zwrócić uwagę?

Aby zapobiec takim sytuacjom powinniśmy dokładnie przemyśleć, które elementy w naszym sklepie internetowym, rozumianym jako połączenie ludzi, sprzętu, zewnętrznych dostawców i magazynu mogą zawieść, i przygotować sobie rozwiązania na każdy z takich wypadków. Jeśli będziemy przezorni, to nawet w przypadku wystąpienia takiej sytuacji nie będziemy musieli szukać rozwiązania, a jedynie wdrożyć już przygotowane. W przypadku stanu magazynowego będzie to większe zamówienie towaru przez okresem świątecznym bądź po prostu jego rezerwacja w hurtowni. W przypadku pracowników – wcześniejsza rozmowa z potencjalnymi pracownikami czasowymi lub choćby przygotowanie ogłoszenia rekrutacyjnego. W przypadku sprzętu – upewnienie się, że konieczność jego wymiany lub zwiększenia mocy nie będzie dla nas zaskoczeniem, a zapasowy laptop będzie gdzieś pod ręką.

Każdy sklep jest inny

Oczywiście każda branża i każdy biznes jest specyficzny, dlatego warto, poza ogólnymi źródłami kryzysu w przedświątecznej sprzedaży, rozważyć także takie, które mogą być specyficzne dla naszej działalności. I dla nich także przygotować procedury, których wdrożenie w przypadku wystąpienia problemu pozwoli do minimum zmniejszyć potencjalne straty.

Gdy mamy już gotowy plan działania na wypadek możliwych zagrożeń, możemy przystąpić do szykowania na okres przedświąteczny naszego e-sklepu jako całości,  oraz oferty produktowej i promocyjnej.

Czasowa zmiana grafiki

Niech klient czuje, że święta się zbliżają! Świąteczny wystrój strony z pewnością podpowie potencjalnym nabywcom, że w tym sklepie internetowym znajdą to, czego potrzebują w kontekście świąt: prezent, okolicznościowy element wystroju wnętrz czy artykuły potrzebne do przygotowania spotkania z rodziną. Estetycznie wykonany świąteczny wystrój sklepu może sprawić, że klient poczuje świąteczny nastrój, zostanie na stronie dłużej, co ma szanse przełożyć się na wyższą wartość koszyka zakupowego, a po zakończeniu zakupów pozostaną w jego głowie pozytywne skojarzenia z marką naszego sklepu. A zadowolenie z zakupów to największy skarb w marketingu, dlatego nie bójmy się zmienić szaty graficznej ani nie odkładajmy tego na ostatnią chwilę, nawet drobne elementy świąteczne wkomponowane w nagłówek czy tło strony mogą przynieść wymierne korzyści.

Kategoria prezentowa

Pomóżmy klientom! Czas to pieniądz, więc nie każmy im przeglądać całego naszego asortymentu w poszukiwaniu np. prezentu. Zróbmy przegląd naszych produktów, wybierzmy te, które mogą cieszyć się zainteresowaniem w okresie świątecznym i stwórzmy w sklepie dodatkową kategorię, w której będą one widoczne. Oszczędzimy w ten sposób czas nie tylko nabywcom, ale także sobie – jeśli planujemy jakieś promocje, rabaty czy upominki dla świątecznego asortymentu, wtedy wszystko mamy w jednym miejscu. Jeśli czujemy się na siłach, możemy kategorię prezentową rozbudować o dodatkowe podkategorie, takie jak np.: dla niej/dla niego, klasyczne/ekstrawaganckie, chłopiec/dziewczynka. Podział ten zależy od asortymentu naszego sklepu, dlatego też najlepiej stworzyć go bazując na tym, jakie produkty chcemy zaproponować kupującym jako potencjalne prezenty dla ich bliskich i znajomych

Upominki do produktów

A właśnie – upominki! Ludzie uwielbiają dostawać prezenty, zwłaszcza na święta. I na pewno docenią nawet najmniejszy drobiazg wysłany razem z towarem, bo jak wiadomo, nie liczy się cena, ale gest. Może to być nawet świąteczna kartka z życzeniami. Jeśli kupujący poczuje się wyróżniony, na pewno odwdzięczy się nam stałą współpracą ze sklepem. W ten sposób, poza realizacją planu sprzedażowego na okres świąt, budujemy bazę klientów, których łączą ze sklepem pozytywne emocje. A to jedna z silniejszych więzi które możemy wytworzyć w e-commerce na linii sprzedawca – klient.

Świąteczne opakowanie

Nie mam w co zapakować prezentu! – jest to zdanie wypowiadane w prawie każdym domu przed świętami. Jeśli nabywca po szale świątecznych internetowych zakupów musi wybrać się do stacjonarnego sklepu po torebkę czy pudełko na prezent, może to skutecznie zgasić jego zapał do wirtualnych zakupów.

Wyprzedźmy więc problem i zaproponujmy rozwiązanie –  w okresie świątecznym umieśćmy w sklepie możliwość wysyłki w świątecznym opakowaniu.

Jeśli nie chcemy ponosić jego kosztów, możemy dodać taką wysyłkę jako oddzielną formę transportu i ustawić jej indywidualną cenę, zwiększoną względem zwykłej formy dostawy właśnie o koszt papieru i wstążki. Ważne, by klient miał wybór i świadomość, że jesteśmy w stanie rozwiązać problem świątecznego opakowania za niego i dla niego.

Po przygotowaniu sklepu i jego oferty pod kątem wizualnym, ofertowym i funkcjonalnym, czas na działania, które skierują na naszą stronę internautów poszukujących prezentów i innych produktów związanych z okresem świąt.

Mailing jako główne uderzenie

Jak zwykle pierwszą bronią, po którą powinniśmy sięgnąć, jest mailing. Jeśli nasza baza klientów jest duża i posiadamy wiedzę na temat tworzenia grafiki, możemy go przygotować sami. Jeśli nie – możemy usługę przygotowania i wysyłki mailingu do dowolnej ilości odbiorców zlecić zewnętrznej firmie – jest to również lepsze rozwiązanie, ponieważ w tym czasie możemy zająć się innymi, równie ważnymi rzeczami. Ważne w takim mailingu jest to, by zawierał świąteczne elementy graficzne, które oddziaływać będą na emocje odbiorców, a także propozycje produktów, które uznamy za warte polecenia w okresie przedświątecznym. Jeśli oferta taka połączona będzie z promocyjną, atrakcyjną ceną, możemy liczyć na bardzo przyzwoitą konwersję sprzedaży z tak przygotowanego mailingu.

Poradniki prezentowe

Kolejny sposób dotarcia do potencjalnych klientów to umieszczenie naszego sklepu w prowadzonych przez największe portale i porównywarki cen „katalogach prezentów” czy „poradnikach prezentowych”. Sposób ich funkcjonowania na stronie jest zazwyczaj różny, ale sprowadza się do proponowania docelowemu użytkownikowi konkretnych prezentów dla wcześniej zdefiniowanej osoby, wedle wieku, płci i jej zainteresowań. Taka forma jest skuteczna, jeśli nasze produkty są towarami „masowymi” mniej sprawdzi się natomiast w przypadku rzeczy nietypowych lub mocno zindywidualizowanych.

Klasyczny e-marketing

Oczywiście do naszej dyspozycji pozostają także standardowe narzędzia marketingu internetowego, zmodyfikowane jedynie tak, by wykorzystać okres świąteczny i pozytywne, emocjonalne skojarzenia z nim związane. Są to kampania Google Adwords z odpowiednio zdefiniowanymi słowami kluczowymi i dopasowaną do nich treścią reklamy oraz stroną docelową naszego sklepu (np. utworzona specjalnie na czas świątecznej sprzedaży kategoria „Prezenty”). Skuteczna będzie też na pewno podobnie skonfigurowana reklama na Facebooku, reklamy graficzne na portalach internetowych ogólnych lub tematycznych… Możliwości jest bardzo wiele, a wybór jednej czy kliku z nich zależy zarówno od naszych dotychczasowych doświadczeń marketingiem w internecie, jak i budżetu, który możemy przeznaczyć na zaistnienie w sieci w okresie przedświątecznym.

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks