Aktualizacja algorytmu wycelowana w doorway pages

Aktualizacja algorytmu wycelowana w doorway pages
5 (100%) 5 votes

doorway pages są złe i podejrzane - uważaj na nie

Zespół Google’a odpowiedzialny za optymalizację jakości (Search Quality Team) stale poszukuje dróg do ulepszenia algorytmu na jakim działa wyszukiwarka i do zmniejszenia wpływu spamu na wyniki wyszukiwań. Tym razem aktualizacja dotyczy stron przejściowych tzw. Doorway Pages.

Czym są doorway pages?

Doorway page – strona internetowa utworzona dla podbicia rankingu w wyszukiwarkach internetowych za pomocą pewnych popularnych fraz, jednak przekierowująca do innego miejsca.

Inne używane nazwy tego typu stron to: bridge pages, portal pages, zebra pages, jump pages, gateway pages, entry pages itd.

Kliknięcie na adresie takiej strony, znalezionej w wyszukiwarce, zazwyczaj automatycznie przekierowuje za pomocą polecenia META Refresh do innej strony. Ponieważ niektóre wyszukiwarki „karnie” wykluczają stronę z indeksu za stosowanie META Refresh, autor takiej strony może zrezygnować z tego mechanizmu, wstawiając jedynie odsyłacz zachęcający do przejścia do innego miejsca.

Co postanowiono zrobić z doorway pages?

Na blogu Google pojawiła się informacją mająca pomóc lepiej zrozumieć wytyczne jakimi się kierowano jak również dodano przykłady wyjaśniające zjawisko oraz odświeżono definicję stron przejściowych znajdującą się w wytycznych Google dotyczących jakości witryn.

Z ostatniej informacji na oficjalnym blogu Google możemy przeczytać:

„Dzięki nieustannej, wieloletniej pracy nad jakością usług Google, możemy spojrzeć z szerszej perspektywy na strony przejściowe, które zostały stworzone specjalnie dla silników wyszukiwarek by pogorszyć jakość wyników wyszukiwania dla użytkowników.

Przykładowo, przez działanie stron przejściowych, wyszukiwarki mogą wykazać listę wyników, które prowadzą do tej samej domeny – po to zostały stworzone. Użytkownik może czuć się sfrustrowany, jeśli pierwszy wynik w wyszukiwarce go nie zadowoli i ta sama sytuacja powtórzy się w kilku następnych przypadkach. Nic dziwnego, bez względu na kliknięty odnośnik, użytkownik ląduje w tym samym miejscu.

Z biegiem czasu zauważyliśmy zwiększenie intensywności pojawiania się kampanii stron przejściowych, które ukazywały się użytkownikom bez wnoszenia jasnej, unikatowej wartości do wyników wyszukiwania. Te kampanie pokazywały się jako strony w witrynie, obejmowały wiele domen, a także pokazywały się jako ich kombinacje. Aby poprawić wyniki wyszukiwania dla naszych użytkowników postanowiliśmy wprowadzić aktualizacje algorytmu, które lepiej zmierzą się z tym problemem. Właściciele stron, które mają duże i rozbudowane kampanie stron przejściowych odczują wyraźnie wprowadzone przez nas zmiany.

zamykamy drzwi te doorway pages

Jak rozpoznać czy strona jest pozycjonowana za pomocą doorway pages?

Poniżej umieszczamy kilka pytań, które mogą sugerować jakie witryny mogą być postrzegane jako strony przejściowe:

  • Czy treść na stronach przeznaczonych do rankingu na warunkach ogólnych jest bardzo specyficzna?
  • Czy strony powielają użyteczne części witryny (lokalizacje, produkty itd.), które już istnieją w celu przechwytywania większego ruchu na stronie?
  • Czy strony zostały wykonane wyłącznie by tworzyć ruch na stronie i odsyłać użytkowników do jednego miejsca bez tworzenia unikalnych treści i funkcjonalności?
  • Czy strony istnieją jako „wyspy”? Jak trudna jest nawigacja na tych stronach i czy da się przejść do innych części witryny? Czy odnośniki do tych witryn na innych stronach lub w sieciach witryn zostały stworzone tylko dla silników wyszukiwarek?
  • Czy celem optymalizacji strony dla wyszukiwarek i odwiedzających ją użytkowników było doprowadzenie do użytecznej i odpowiedniej części witryny, czy też jest to integralna część doświadczenia użytkowników strony?

Jakie mogą być skutki czystek w segmencie doorway pages by Google?

Z pewnością warto podzielić „odbiorców” na tych, którzy najprawdopodobniej zyskają no i na tych, którzy bez wątpienia stracą.

Jak każda zmiana w algo, i ta skierowana jest w aktywistów chcących w prosty, możliwie najtańszy i najszybszy sposób osiągnąć korzyści w SERP i ruchu w swoim serwisie www. Niestety po raz kolejny pod wyniki wyszukiwania podjeżdża śmieciarka i wszystkich tych abnegatów czeka nieplanowana zmiana strategii.

Jeśli zapowiedzi okażą się faktem, podobnie jak przy Pingwinie czy Pandzie – posypią się filtry (kary ręczne), a w wynikach wyszukiwania będą przetasowania. Jak szybko to się stanie i jaka będzie skuteczność tych działań – zobaczymy.

Kto zyska na aktualizacji algorytmu wycelowanej w doorway pages?

Tu będzie znacznie prościej – zwolnią się miejsca w SERP po satelitach i zebrach, coś pospada – ktoś wskoczy. Trochę jak w starej dobrej grze Tetris :)

My w każdym razie jesteśmy pełni optymizmu!

Autor: Kamil Kanigowski

Pasjonat optymalizacji stron internetowych od 2010 roku. Obecnie zajmujący stanowisko specjalisty SEO w jednej z największych agencji interaktywnych w Warszawie. Aktywnie optymalizuje duże oraz mniejsze serwisy internetowe wykorzystując całą wiedzę oraz zdobyte doświadczenie. Entuzjasta Wordpressa oraz afiliacji.

Podziel się

8 komentarzy

  1. Moim zdaniem definicja stron przejściowych nie jest jasna i w rzeczywistości algo może w ten sposób potraktować każde (lepsze lub gorsze) zaplecze lub każdą stronę/podstronę, która w jakikolwiek sposób prowadzi do strony docelowej i może być alternatywnym źródłem ruchu.

    Post a Reply
    • Dokładnie. Google zabija polską kreatywność! :) Ale co zrobić, monopoliści zawsze grają nie fair… Potrzebna jest jakaś alternatywa dla google (oczywiście równie popularna co on) żeby równowaga w przyrodzie została zachowana.

      Post a Reply
  2. @Karol Dokładnie. Jak zwykle informacje podawane przez Google są niejasne i tak piszesz Google będzie mogło tak jak obecnie „uwalić” każdą stronę podciągając to pod ten nowy algorytm.

    Post a Reply

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Trackbacks/Pingbacks